onsdag 8 juni 2011

Utställningsträning

Peppar på hundutställning i Avesta nästa lördag. Jag och Kumo utställningstränar en del emellanåt och det är faktiskt riktigt kul. Det som är roligast är att han också verkar tycka det är roligt, annars kan man ju lika gärna skita i det.

Vi springer runt lite på gräsmattan utanför och passar på när det är lite livat så att han lär sig fokusera på mig trots det. Visst känns det lite muppigt, men vad gör man inte. Jag använder mig av både klicker och godis när jag tränar för att få honom att "stååå fint". I början ville han gärna sätta sig, men nu kan han stå ett litet tag i alla fall. Helst skulle vi behöva träna med andra hundar i "ringen", men pga brist på träningskompisar så får det gå bra ändå. Tandvisning har vi kommit jättelångt med sen den där första utställningen så det ska bli intressant och se hur han beter sig med det nu. Det är ju trots allt lite skillnad på när jag pillar honom i munnen och när en domare som han inte känner gör det.

Enligt PM:et så är det 12 shibor anmälda och jag är så nyfiken på om vi får möta någon i hanvalpsklassen. Spännande spännande! Fast vi fortfarande ställer i inofficiell valpklass så blir det här vår första officiella nationella utställning och då känns det som lite mer allvar. Jag har även anmält oss till en inofficiell i Möklinta och sen vår juniordebut i Köping, båda i juli. Är sjukt sugen på en utav dagarna i Ransäter också eftersom det är en japansk domare och några av Kumos syskon ska dit, men får se hur stor min junilön blir innan jag bestämmer mig. Det blir ju några slantar om man ska kuska runt hela landet på såna här tillställningar.

Men ja. Där har ni våra utställningsplaner för sommaren.

2 kommentarer :

mamma sa...

Ser bra ut ;)

Maria Svensson sa...

Funderar på att åka till Ransäter och kika men också för att hälsa på vår kennelmamma Helena. :)

Vilka datum var det?