onsdag 1 februari 2017

Mål och planer för 2017

Jag har funderat och funderat på hurvida jag ska skriva och publicera en mållista för 2017 här på bloggen. Jag har en massa förväntningar, tankar och planer om och för detta år, men jag vet också att mycket fortfarande är osäkert med mitt mående, ekonomin och andra förutsättningar för om vi kommer kunna göra nånting i huvud taget. En massa förbehåll alltså. Samtidigt vill jag tillåta mig att ha mål även om allt möjligt skulle kunna hända för att jag inte ska nå dem. Så jag har skrivit en mållista, men jag har kommit fram till att jag inte kommer att publicera den i huvud taget. Den är endast för mig i år för att minimera negativ prestationsångest. Men jag delar med mig lite ändå om vad jag redan nu vet kommer hända i år i några grenar vi är aktiva i.

Yume kommer fortsättningsvis få fortsätta fokusera på freestylen. Årets första tävling är redan inbokad, och förhoppningsvis hinner vi tävla ännu en gång innan det är dags för löp och parning. Planen är nämligen att hon ska ha valpar i vår/sommar. Går det vägen så kommer hon hem lagom till att vi hinner komma i form till hösttävlingarna. Vi kommer att behålla och utveckla vårat nuvarande program och det sista certet för championatet ska vi väl kunna knipa under året.

Katla har påbörjat en htm-satsningskurs för Pernilla Pöykiöniemi som kommer löpa under hela våren. Vi ska nöta grunder och svetsat ihop till ett riktigt ekipage med alla förutsättningar för att lyckas på tävling. Jag kommer vänta tills det känns rätt att debutera med henne, och jag tror inte att det kommer bli i år. Däremot ska vi också träna och tävla TeamworkToMusic! Tidigare kallat 6+ vilket innebär att det måste vara mer än 6 fötter/tassar på planen; alltså kort och gott en typ av lagklass. Vi har slagit oss ihop med ett annat ekipage och jag tror att det kommer vara så nyttigt och välgörande för oss att få komma ut och pröva på tävling på ett avslappnat och kravlöst sätt.

Kumo har jag ingen aning om vad han vill ha som huvudsyssla under året. Han kan ju liksom lite av allt och mest av allt är det dagsformen som styr hur prestationen blir, haha. Så han kommer inte vara prioriterad när det kommer till tävlandet, men jag tänker ändå att han får hänga på och träna allt om viljan finns så ska det nog kunna bli nån liten utveckling nånstans även för hans del. Vi får ta det som det kommer helt enkelt. Kanske att han får haka på Katlas htm-träning här inledningsvis och att vi får till ett roligt program i heelworken som vi kan tävla lite med. Vi får se hur det blir som sagt.

Jag själv kommer antagligen och förhoppningsvis att gå en del utbildningar som tävlingsfunktionär i både freestyle och rally. Jag känner mig lite kluven kring det egna tränandet och tävlandet i rally just nu, men om jag och Kumo får lite feeling så kanske vi satsar på CERT i mästarklassen, men då kan vi bara satsa på endast det. Katla har jag funderat lite på att starta i nybörjarklass bara för att. Hon kan i princip alla moment för det redan nu, men jag får se hur jag vill göra.

Jag kommer också försöka ställa ut Katla lite under året. Jag vill lära mig mer om klippning och kunna klippa själv så att det ser någorlunda vettigt ut inför utställning. Sen ska hon även få pröva på lite mer krävande fysisk träning när hon får åldern inne för det. Vore ju himla festligt att testa drag med både henne och Yume. Sen stundar väl lite HD-röntgen, kanske ett bph och såklart kennelläger under året. Himla spännande och kul att få fortsätta se henne växa och utvecklas.

Så även om mycket känns oklart på vad som kommer hända privat detta år så är det en trygghet att veta att hundarna kommer vara med vad som än händer. Oavsett hur mycket träning, tävling och resultat som väntar så får jag dela tillvaron med mitt fina gäng.

Inga kommentarer :