lördag 14 december 2013

Stockholms Hundmässa 2013

Förra helgen var vi alltså iväg på mässan med stort M. Vi trotsade "stormen" och begav oss mot huvudstaden redan på fredagskvällen till Helenelund där kompisar fick agera hotell under helgen. Upp tidigt på lördagen eftersom shiborna skulle in först i ringen vid 9.00. Jag fick som vanligt inget vettigt gjort på morgonen innan utställning, men vi lyckades hitta pendeln och kom till mässan i någorlunda bra tid.
Åå åå ååka pendeltååg
Väl vid ringen träffade vi en del gamla bekanta, bland annat Yumes bror som skulle först in i ringen av alla. Även han hade inte riktigt all päls med sig, men han var snygg ändå. Han fick ett vg och fin kritik utav domaren.
Snygga Shiko
Även Yume fick ett vg, men jag är supernöjd med hur hon skötte sig. Jag som hade planerat att utställningsträna en hel del den senaste månaden, har istället knappt tränat något alls. Men hon kändes lite tryggare på bordet och det här med att ställa upp sig snyggt på golvet gör hon mer än gärna. Lite flängigt i traven, men bättre än sist. Domaren delade inte ut särskilt många excellent och ck:n, lite väl snålt kan jag tycka, men jag är ju heller inte domare... Detta skrev han om Yume i alla fall: 

"Feminin, behöver utvecklas i huvud och uttryck, ngt runda ögon. Tillräcklig hals, ngt rundat bröstparti. Tillfredsställande vinklar, goda tassar, för åldern tillfredsställande rörelser." 

Det har ändå hänt en hel del med henne fysiskt sen hon ställdes sist, och bara positiva saker, så jag tvivlar inte på att hon kommer växa till sig ännu mer med tiden, hon är ju inte ens ett än! Det lilla näpna ansiktet kommer hon ju dock inte växa i, men vilken tur att hon har andra kvalitéer istället :)

Efter vi gjort vårt i ringen och minglat lite med bekanta så gick vi och tittade lite på SM i freestyle. Hann inte se allt, men jag är glad för det jag hann se. Sen mötte vi upp med systrarna Ahosmäki och slängde i mig lunch innan vi hade pass i rasmontern.
Och jag är så stolt över mina fina hundar! Att stå i en monter under en sån här stor mässa är bland det jobbigaste man kan göra och de skötte det så bra! Många som tittade och klappade och frågade. Vissa var pålästa, andra nyfikna och vissa ville ta kort. Jag stod ju där utan hund förra året och det var också intressant, men att stå där med mina egna hundar var mycket roligare faktiskt. Fick prata med en massa olika människor om en av mina absoluta favoritämnen (SHIBOR!) och det kändes som att vi representerade rasen på ett positivt sätt. Yume var ganska så jättetrött, men hanterade det genom att söka stöd hos mig istället för att bli sur, och det är jag så nöjd över! Skönt att hon känner trygghet hos mig. Hon fick ligga lite i buren ett tag för att varva ner, men hon var inte riktigt nöjd med det heller. Sen åkte vi tillbaka till Helenelund där vi slappade resten av kvällen. Yume orkade inte ens bry sig nämnvärt om katterna i lägenheten som förut var så intressanta.
Yume hittade en myskompis i Fredrik
På söndagen var vi uppe tidigt igen eftersom vi hade första passet i montern. Det var lite mindre tryck på folket direkt på morgonen och hundarna passade på att sova en stund på monterbordet. Folk frågade om de alltid var så där lugna, haha, de skulle bara veta!
Min tålmodige Mr K <3
Den enda som Kumo reagerade på under hela helgen var en dam som kom fram till honom när han låg och sov och började prata med hög, anklagande röst typ 20cm från hans ansikte samtidigt som hon stirrade på honom (?!). Då skällde han, inget morrande, men han sa tydligt ifrån att han inte kände sig bekväm, men lugnade ner sig direkt igen efter att hon avlägsnat sig. Så jag är så stolt över honom! Min duktiga kille! Yume var även hon jätteduktig även hon och jag såg hur mycket hon blev hjälpt av att Kumo var så oberörd. Detta var ju också den första gången som Yume var i "stora storstan" och åkte kollektivt. Efter vårt pass i montern tog vi en veva runt och shoppade. Handlade alldeles för mycket, men hittade så roliga och nödvändiga saker som jag var tvungen att köpa...så.... Till Kumo blev det ett back-on-track-nättäcke för när vi tränar/tävlar, en ny sele och fiskolja. Yume fick lite roliga kamp/apportsaker. Bl.a en får-päls-kampis på snöre som redan är en favorit. Sen blev det lite blandat tugg och gott också.
shoppat!
Det var en intensiv helg, men roligt hade vi definitivt!

Inga kommentarer :