måndag 2 december 2013

Decemberuppdatering

Då har vi gått in i december. Ännu ingen snö dock, men det är i alla fall inte slabbigt ute längre så man slipper torka blöta tassar stup i kvarten. Hur är det annars med dogsen då? Jodå.

Yumes tonårsfasoner fortgår. Det är många djupa andetag och en del öknamns-kallande. Ibland är hon bara så himla puckad, men aktiveras lär hon göras på nått sätt annars blir hon odräglig. Fysisk aktivitet är bra, men man kan ju inte låta henne springa som en idiot i tid och otid bara för att det är lugnast för mig. Just nu får hon bara springa i långlinan, eller på platser jag vet att det inte är vilt på. Lilltjejen har visat tendenser på att vilja spåra utan matte... och det räcker med att Kumo gör det. Hon har visserligen kommit tillbaka hyfsat fort, men jag vill inte att hon ska lära sig att skita i vad jag säger, och ja... jag har redan gjort så med en hund och jag är väl inte så dum att jag ska behöva lära mig den läxan igen?! Så jag utgår nästan från att hon just nu är skitdryg och jobbig jämt och blir då jätteglad när hon lyckas hålla fokus när vi väl tränar. Igår på andra gången på match-to-sample-kursen var jag heeelt övertygad om att det skulle vara pannkaka för den gångna veckan har det inte varit någon kvalité på det vi tränat. Men, så fokuserad och sammarbetsvillig lilltjejen var. Hon är verkligen en toppenhund trots alla hormonrusningar! 
Kumo fick besöka en hundfysioterapeut i förra veckan. Jag har sett småsymptom på att något är lite konstigt. Han har varit extra kliig, speciellt över ryggen och jag har upplevt att han inte har varit lika sugen på att springa och busa runt med Yume. Så han fick en igenomkänning och så vägas på en 4-bens-våg som mäter belastningen. Det var inga konstigheter där, han belastade inte mer eller mindre på något ben, och han var jämnmusklad på båda sidorna. Lederna var det heller inga problem med. Men när hon gick igenom ryggen, och kom över bröstryggen; så reagerade han. Inte mycket, men lite. Så han fick ligga på en vibrationsplatta och hon visade mig hur jag kunde massera. Hon trodde att det bara var en liten muskelsträckning eller liknande, och inget man direkt behöver behandla eller rahabilitera, men ändå tänka på och ta hänsyn till. Fick en del råd och tips på saker att göra och en utav dem var att införskaffa ett bra värmetäcke, och det har jag varit på g att göra länge. Eftersom vi tränar och tävlar en del så är det nog bra att ha ett sånt, vettetusan vilket märke eller modell det blir bara. Tror att det har gjort skillnad med den där kvarten på vibbplattan i alla fall. Tycker att han varit piggare under helgen och velat busa med Yume mest hela tiden. Skönt ändå att jag hann på det i tid, ryggproblem är inget att leka med.
Den här veckan laddar vi inför helgens hundmässa i Stockholm. Vi får se om Yume kommer ha någon päls kvar tills dess, för shit vad hon fäller nu! Tror jag har fått bort det värsta, och hon ser inte helt bedrövlig så peppar peppar, hoppas det håller i sig! Förutom att ställa ut ska vi försöka hinna med att titta på SM i freestyle, stå och representera i rasmontern och leta fynd. Kul kul!

Inga kommentarer :