söndag 9 mars 2014

Flow!

Vi är inne i ett bra flow just nu, jag och hundarna. Vi är ute i skogen och hittar på skoj och går off road och hundarna tycker det är så kul! Kumo har känts riktig följsam och vill vara tillsammans med matte och göra saker och har därför fått ökad frihet i lånlinan. Yume får springa mycket löst och hon är oftast duktig på att hålla sig i närheten, men tar sig lite väl mycket friheter och slår på dövöronen ibland som jag får jobba lite på. Så nu är hundarna så där roliga att ha att göra med igen och de laddar mig med härlig ork och energi som jag behöver just nu när det är annat i livet som svajar och känns jobbigt. 

Vi har också påbörjat fortsättningskursen i freestyle och även om det är lite småtråkigt att sitta och köra 1 timme 1 väg till Uppsala, så känns det kul att komma iväg. Det känns lite mer "på riktigt" då och både matte och hundar får bra, kvalitativ träning. Ibland glömmer jag hur superlättlärda hundar jag har och hur de riktigt kan skina när fokuset är på och omständigheterna de rätta. Just nu håller vi bl.a. på med självständigt backande och krypande, och ser över lite hur väl röst-samt-kroppskommandona sitter. Har kommit fram till att främst Kumo skiter rätt mycket i vad jag säger att han ska göra, och kör på det jag visar istället, så ska försöka tänka på att jobba bort en del hjälper så att han känner sig tryggare med bara min röst. Yume är lite duktigare på att ignorera mattes viftningar, men jag har märkt att jag har förstört lite för mig själv genom att ge mer hjälper till henne än jag egentligen behöver. Det börjar närma sig nästa tävling nu och jag har fortfarande inte bestämt mig om vi ska köra på det programmet vi har, eller byta. Vi får se helt enkelt.

Inga kommentarer :