tisdag 13 maj 2014

Wuthering Heights

Har precis kommit hem från ett pass freestyleträning tillsammans med Salas freestylelabbar. När jag kom hem från jobbet och kastade ut mig och hundarna på promenad så riktigt kände jag hur trött och irriterad jag var, mycket pga den lilla svartas bajsnödiga och understimulerade dragande i kopplet. Så jag ställde in mig på att ta det lugnt med Kumos träning, hålla det lugnt, enkelt och positivt för att jag inte skulle surna till för att han inte presterade pga av min opepp. Men som så många gånger förut så får den lilla röda mig på helt andra tankar. Glad, följsam och motiverad var Herr Röds melodi idag och det smittade av sig på matte också som blev glad, lugn och harmonisk och vi hade en riktigt givande och rolig träningsstund. Så fantastiskt att hundträning kan få en att känna så!

Vi körde i alla fall genom hela programmet en gång och starten som jag tycker är den "enkla" delen och som jag då kanske inte belönat upp lika mycket som den andra, något mer energifyllda delen, fixade han inte riktigt, men annars så kändes det riktigt riktigt bra. Det blir lite improvisation, men jag känner mig nöjd med de rörelser och kedjor vi har med, och det känns som om Kumo känner sig trygg med dem med. Det blir första gången vi tävlar med det här programmet så det ska bli spännande att se hur det går och vad vi får för feedback på det, om vi nu kan genomföra det någorlunda som det är tänkt. Vi kommer också bli bedömda av ett par för oss nya domare och det är alltid lika intressant då det kan skilja rätt mycket i poängsättning domare sinsemellan. Vi har varit och tävlat där förut och det är faktiskt därifrån vi har vårt hittills enda uppflytt. Jag kan inte hjälpa att hoppas på i alla fall ett till under helgen, men jag måste lägga det åt sidan så att jag kan fokusera på att vara närvarande på planen och ha kul tillsammans med min hund, för det är det viktigaste. Yumepluttan får som sagt stanna hemma med lillmatte, och jag tror att det kan vara positivt för Kumos del att få åka ensam. Han uppskattade verkligen att få ha matte för sig själv när Yume var på Strömsholm och han kan behöva få lite extratid ibland. Så om Kumo-humöret och matte-nerverna är någorlunda stabila så har vi alla förutsättningar för en riktigt bra tävlingshelg!
Kumos allra finaste rosett hitills från när vi sist tävlade i Storfors (Notera den trötta och bekymrade minen!)

Inga kommentarer :