onsdag 29 juli 2015

Rallytävling Apollogruppen

I Torsdags den 23/7 var jag och Yume iväg till Stockholm och tävlade rally för tredje gången. Den andra gången var i Fagersta den 27:e juni där Kumo tog sitt tredje kvalificerande resultat med 86 poäng samt en 6:e plats och Yume fick 85 poäng och placeringen efter. Det var riktigt varmt så med tanke på det så presterade vi helt ok. Båda hundarna tyckte att kon-momenten var skittråkiga just den dagen, men jag som förare lyckades faktiskt inte göra mig skyldig till några fel alls. Samma nu i Torsdags. Jag börjar få grepp på rallyn nu känner jag och ser fram emot att fortsätta upp i klasserna. Men för att återgå till Torsdagens tävling. Det var dubbla starter och jag hade anmält mig till båda två för säkerhets skull eftersom risken att bli bortlottad var ganska stor. Vi fick starta först i första starten och det passade mig perfekt. Jag hann inte bli särskilt nervös utan var lugnet själv där runt banan. Jag upplevde Yume som att hon inte riktigt fattade vad vi höll på med, utan mest bara hängde med. Men vi fick till en riktigt fin runda, lite nosande och så blev hon lite störd av att det var skällande hundar runt omkring. Men otroligt nog så gick vi och vann den starten med 96 poäng och fick alltså sitt tredje raka kvalificerande resultatet och RLD N.
Då kände jag mig, såklart, väldigt nöjd, men tänkte att vi kunde starta i nästa start helt utan prestationskrav och få till lite överträning och så skulle jag få se hur hon reagerar på dubbla starter. Inget vidare kan man väl säga. Hon kunde inte fokusera och hängde upp sig rejält på omgivningen och blev frustrerad, men runt kom vi utan att bli osams eller totalt kaos. Tror säkert att med ålder och träning så kan vi blir bättre på uthålligheten och att hantera trötthet, men som det är nu så finns det ingen mening med dubbla starter på samma tävling, skönt och bra att få kvitto på det. Så den rundan slutade på 55 poäng. Linnéa var med och filmade så jag slänger upp den första starten här.

Nu blir det nog inget mer rallytävlande för Yume i år, förutsatt att det faktiskt blir valpar på nästa löp dvs. Kumo ska däremot få starta i fortsättningsklass redan i slutet av Augusti för jag hittade på en tävling som ska hållas i inhägnad. Kumos bästa just nu är läggande under gång som vi har nött en del och han tycker att han är så himla duktig på det! Så just nu vill han knappt sitta i fotpositionen, utan bara ligga.. mm...min lilla tokhund.

Inga kommentarer :