torsdag 9 juli 2015

Viltspårsträning

Det går framåt med viltspårandet. Vi har varit iväg 2 gånger till med instruktören och ikväll ska vi spåra igen. De har kämpat på jätteduktigt båda två, men det märks att Kumo är känsligare för omständigheter och uttröttning. Han har ju också tyvärr lärt sig att man inte behöver anstränga sig till fullo hela tiden eftersom tramsar man tillräckligt så hjälper matte en istället. Senaste spåret i förra veckan både las och gick på en utav de varmaste dagarna. Uppemot 30 grader var det och jag hade inte så stora förväntningar på att hundarna skulle fixa det. Yume påverkades knappt alls, oj vad hon jobbar säkert och motiverat. Kumo fick lite problem och det var skönt att ha instruktör-Anki där som kunde hjälpa till att påpeka vad han gjorde och hur jag skulle hjälpa honom att lösa problemen. Han blev rejält trött, men hittade till slut på skanken. 

Efteråt med lite nedvarvning med vatten och glass så fick jag feeling och åkte till BK och tränade rally en stund eftersom vi behöver träna på att just kunna prestera under obekväma förutsättningar, alltså trötthet och värme. Och de var förvånansvärt på hugget! Jag får inte underskatta mina hundar och att träningen ger resultat.

Idag är det helt andra förutsättningar för spåret med mycket regn istället för värme och båda ska få gå anlagslikt. Himla spännande, främst att se om Kumo klarar det. Yume tvivlar jag inte en sekund på

Inga kommentarer :