onsdag 19 april 2017

Katlas Vinter 2017; Little Krull becames bigger Krull


 Katla har ju hunnit fyllt år! Kan inte fatta hur fort det har gått! Mycket vi ska hinna med det kommande året har jag tänkt. Röntga höfter, göra BPH, ta några utställningscert och debutera i lite olika sporter. En utav dem kommer vi faktiskt beta av redan ikväll då vi ska tävla rally för första gången. Jag hade ju inte tänkt att det ska bli nån rallyhund av den här, och vi har knappt tränat bana alls, men alla grunder finns ju där för nybörjarklassen så när jag såg att de skulle ha en kvällstävling här på klubben så tänkte jag why not?! Det går som det går. Vi får träna på att tävla tänkte jag mest. Men jag märker att jag känner mig mer och mer sugen på rallyn istället för lydnaden. Rallyn är liksom säker mark medan tävlingslydnaden är det inte och just nu behöver jag veta vad jag håller på med emellanåt. 

Vi har också hunnit debutera i TtM tillsammans med Karin och Mira som Team "Catwalk". Vi har försökt setts med jämna mellanrum trots att vi bor en bra bit bort från varandra, och träningarna har känts väldigt utvecklande och framförallt roliga. Vi har startat inofficiellt på en träningstävling i den hall här i Uppsala där Katla har tränat rätt mkt innan och det gick riktigt bra. Sen har vi startat på officiell tävling och där var stämningen mer virrig. Jag blev lite chockad då Katla bara traskade ur position för att mest flumma runt, något som aldrig händer på träning. Men det har varit löp och efterföljande skendräktighet som jag tror kan ha spökat lite för henne i en period här. Nu ska vi tävla i helgen igen och jag har sänkt förväntningarna rent prestationsmässigt och vill mest se till att få en trygg och rolig stund på planen tillsammans. 

Vi tränar mycket htm-grunder och läxor till Pernilla-satsningen vi går. Nu håller vi på med alla 10 positionerna i någon utsträckning och jag känner mig rätt virrig emellanåt, och Katla med för den delen. Det är ingångar och ordförståelse och stadga och startträning och sidoförflyttningar i en salig röra! Jag har inte lyckats strukturera upp träningen som jag har velat och min egen ork gör att den också blir oregelbunden. Jag vet att en del på samma kurs har avancerade bulletjournals och känner hur prestationsångesten och mindervärdeskomplex/avundsjukan stinger till ibland. Men nej, jag vill bara hitta nått som funkar, som blir av i huvud taget, och jag kan inte gå i fällan att skita i att lyssna på vad kroppen OCH huvudet orkar med. Det gäller att vi gör det här i den takt det är tänkt och hellre vara noggrann än att jaga på. När vi väl tränar så känns det bra och vi gör framsteg i alla fall. Ibland blir det lite setbacks, men det är ju naturligt också. Det gäller att ha tålamodet att jobba sig igenom dem utan att fuska.
Höll nästan på att glömma att vi varit på utställning också sen sist. Både Katla och två av hennes syskon ställdes i Strängnäs och alla 3 fick excellent. Det var extremt snålt med CK:en så det fick en vara nöjd med. Jag är också nöjd med hur Katla skötte sig, det är mest jag som behöver träna faktiskt. Har lite samma tendens där som i allt annat att jag stressar in i ringen och blir virrig istället för att ta de där sekunderna innan för att ta ett djupt andetag och samla ihop mig. Tanken är ju som sagt att vi ska försöka komma iväg och ställa lite regelbundet under året.

Inga kommentarer :