söndag 30 september 2012

MH

Sådärja... endast 3 veckor senare så ger jag er: Kumos MH-filmer! Bättre sent än aldrig eller hur det nu va...
Videoredigering i ett väldigt användarovänligt program är inte precis världens roligaste... Som man kan se på filmerna är jag ganska fumlig och nervös, jag var så jäkla orolig att han bara skulle springa bort så vi skulle behöva avbryta. Men ja, det hände ju inte förrän i mitten av sista momentet, så en 5:a på skott får vi leva med helt enkelt. Jag har klippt bort lite material på när Kumo bara springer runt å fjantar sig och hur jag är tvungen att hålla på och åbäka mig för att han ska komma tillbaka, förutom i del 8 då, så där får ni gärna skratta åt mig, jag bjuder på det!

Anledningen till att jag ville göra ett MH med Kumo, som är en shiba och inte en brukshund är dels för att jag tycker att det är grymt kul och intressant med hundars mentalitet, och det kan ju inte skada att få på papper vilken slags hund man har i kopplet. Sen är det inte helt fel om man även är intresserad av att avla på hunden, vilket jag är. Det jag var mest nyfiken på var hur mycket stöd han skulle söka av mig, och det visade att det var absolut ingenting alls. Han är väldigt självständigt, vilket är ett typiskt rasdrag. Sen så visade det sig att han är rätt skarp med mycket vakt i sig, men det hade jag på känn för de senaste 4-5 månaderna har han blivit mer och mer benägen att vakta. Envis är han också! Har han bestämt sig för att han tycker någon är konstigt och obehagligt så har han själv inget behov att klara ut det, utan låser sig i det, och det är väl inte helt otypiskt shiba. Detta beteende uppvisade han inte heller förrän de senaste månaderna, så jag misstänker att det har att göra med att han är lite äldre och "hanigare" nu. Aja, jag kan analysera, älta och tolka i evigheeeter, men det ska jag bespara er.


Inga kommentarer :