söndag 29 september 2013

Freestyletävling Storfors 28/9

Först och främst måste jag bara säga: YES! Vi gjorde det, vi tog vår första uppflytt! Å gissa om jag är glad! Mycket analys, träning, och lära av sina misstag ligger bakom och det är så skönt att få ett litet kvitto på att vi går framåt. Sen så klaffade allt bara liksom igår. Kumo var på bra humör, det var inte för varmt och jag lyckades hålla tävlingsnerverna i styr. Yume fick vara hemma hos pappa för att vi skulle ha chansen att bara fokusera på varandra. Stämningen var avslappnad och jag kände mig förvånansvärt lugn. Kanske var det den inhägnade planen, eller det var nog mycket dens förtjänst, för då slapp jag ju det orosmomentet samt att jag verkligen kunde känna att jag kunde gå all-in i att belöna honom efteråt istället för att stressa på med halsbandet igen. Planen var som sagt i en inhägnad, men inte i hela utan där fanns plats att vänta på att få komma in på planen när det ekipaget före var klara. Jag och Kumo kom in, jag hade koll på allt, trodde jag! Men precis när jag kopplar loss så bara sticker han, då är det ett gäng fåglar som flyger lågt över oss. Han kom ju inte så långt eftersom det var staket, och kom tillbaka till mig, men vafan liksom! Men jag valde att inte fastna i det, utan vi gick in och körde istället. Jag fick som tur va hjälp att filma av en snäll medtävlare, men det blev lite suddigt. 


Visst tappar han fokus på ett par ställen, och visst stressar jag igenom slutet vilket gör att avslutningen kommer för tidigt....MEN SKIT I DET! Han återfår ju fokus! Och jag kommer bli bättre på att hantera tävlingssituationer! Känslan var skitbra! Början är ju skitbra! Jag bara kände ren lycka när jag sprang av planen. Nästan att jag höll på att göra bort mig och belöna honom på plan, men jag kom ihåg mig i sista sekunden. Vi fick ihop 23.05 poäng (7.55, 7.75, 7.75) och uppflytt och kom på 11:e plats av 14 st.

Domarkommentarer:
Mkt bra förararbete. Önskvärt med något mer energi men hunden jobbade på bra :)

Bra jobbat :) Lite ofokus på några ställen men i övrigt bra! Bra planering & tolkning

Sen var det ju även dags för oss att debutera i HtM. Vi har egentligen inte tränat så mycket på själva programmet. När jag tänker efter så har vi aldrig riktigt kört igenom det tillsammans till musik, men det var mycket för att pröva att starta två gånger samma dag som jag anmälde oss. Det var ett par timmar emellan starterna så jag var lite rädd att han skulle tycka att han gjort sitt för dagen. Han var ändå lite spak efter freestylen. Men jag gick lite med honom och värmde upp, och han var med på noterna. Det blev lite plötsligt vid starten eftersom jag trodde att det var två till innan oss, men de var strukna, men som tur var så hade vi precis fixat oss klara. Jag gick in på plan med "det får gå som det går känsla" och hade ställt in mig på att det skulle bli mycket tydliga hjälper. Tyvärr blev det inte filmat men jag tyckte början kändes bra. Sen segade han ner sig. Inte så att han bara slutade, men det märktes att han var osäker på vad han skulle göra. Så han ville inte röra sig framåt, utan bara backa. Det är ju också det vi har tränat mest på eftersom "framåt kommer man väl alltid"... Ja, kul var det i alla fall. När vi gått ut från planen och jag stod och belönade så går tävlingsledaren in i inhägnaden så då följde han efter henne ut på planen igen och skällde lite på henne. Han slutade efter att jag kallat in honom igen, men jag vart nervös över att vi skulle bli diskade pga det, men egentligen ska ingen beträda planen förrän ekipaget är därifrån, men ja ja.. Det skulle kunna vara så mycket värre så jag tänker inte grotta ner mig i det utan fokusera på att han kan bryta sina egna dumheter när jag säger åt honom. För vårt HtM-program fick vi i alla fall 21.50 poäng (6.35, 7.50, 7.65) och kom på en 10:e plats av 11 så det är jag faktiskt nöjd med under omständigheterna. 

Domarkommentarer:
Fina backningar! Jobba på att få samma energi framåt :) Bra musik!

Lite strul på slutet. Började mkt bra. Halkade ur några positioner. Utmärkt tolkning & bra planering. Mkt tydliga hjälper.

Han var rätt trött efteråt kan jag lova. Men inte sliten eller sur, så det var nog inte för mycket för honom med två starter. Nu laddar vi om för nästa tävling om 3 veckor. Då blir det inomhus för första gången.

Inga kommentarer :