söndag 24 november 2013

Kvällstävling i Linköping 22/11

Så var det dags för årets sista tävling i Freestyle. En tävling som jag bara spontananmälde mig till för att få testa hur det funkar att tävla kvällstid. Så i fredags när jag som tur är slutade lite tidigare var det bara att kasta sig ut på promenad, dumpa Yume hos hundvakt och sen sätta sig i bilen med Kumo och köra i 3 timmar. Jag ville gärna vara där till banvandringen med hund och hann därför varken stanna och kissa eller äta. Väl där var jag alltså både skitkissnödig, hungrig och stressad. Inte bästa sinnesstämningen hos mig alltså. Men Kumo kändes hyfsat pigg och tillmötesgående. Vi gick bana och han brydde sig inte nämnvärt om de andra hundarna och var riktigt sugen på den torkade leverpastejen som var dagens godis (på planen får man dock inte godisbelöna så där busade vi lite med leksak istället). 

Innan våra klasser så var det ett par ekipage i klass 2 som startade och jag fick äntligen se det andra shibaekipaget i freestyle IRL. De debuterade i klass freestyle 2an och jag höll nästan på att börja böla för att det var så fint. Vilken shibatjej!! Så glad och duktig på planen. Jag vet att detta ekipage hade en hel del problem med utförandet i början av sin tävlingskarriär även de, så det känns hoppfullt att det kan se helt annorlunda ut för oss också om ett par år. Jättekul att se var det i alla fall. Sen blev det klass 1 tur och det var saxat med htm och freestyle för att det skulle gå lite snabbare. Jag värmde upp Kumo i rätt god tid tid och kände mig visserligen osäker på hur lång tid det hela tiden var innan vi skulle in på planen, men i alla fall inte superstressad. Första starten var htm:en och Kumo kändes skapligt samlad när vi gick in på planen, men kanske inte superfokuserad. Jag tänkte på att ta ett djupt andetag innan vi startade, men lyckas ändå ha honom i helt fel startposition. Aja, det var bara att köra ändå. Och det kändes bra. Han var med på noterna, men lite störd och blev därför lite seg, men behöll fokus på mig. Mellanpositionens backande funkade inte alls. Kan ha något att göra att vi har tragglat bugande i den eftersom det är så programmet avslutas, så han ville bara buga och lägga sig ner när belöningen inte kom. Det är så typiskt honom. 23.10 poäng kammade vi hem (7.45, 7.95, 7.70), riktigt retligt nära ett uppflytt men ändå vårt personbästa hittills. Snäll tävlingsledare filmade det hela så jag lägger väl upp det här då.. Tack för det Linnéa! :)  
Jag är jättenöjd med hans fokus, man ser att han tittar lite omkring sig, men att jag får tillbaka honom utan större insatser. Jag skulle ha varit så snabbtänkt att jag bytt från mellanpositionen när jag märkte att den krånglade, men ja ja.. då har jag lärt mig nått. Och den där handen måste jag få bort! Men det blir ett sätt att hantera min egen osäkerhet tror jag, men det kommer nog. 

Dommarkommentarerna blev: Bitvis superbra! :) Lite stora hjälper för dagen, som drar ner på utförandet. Härligt program som verkligen passar er. 

Försök röra er mer över hela planen. Fina byten, och charmigt ekipage! 

Han fick vila lite i buren innan vi laddade för freestylen. Jag märkte att han var lite tagen, men jag tyckte ändå inte att han verkade jättetrött. Vi gick in på planen och det kändes fokuserat och bra. Hade helt nytt program för att testa om det skulle göra någon skillnad med ett ganska mycket kortare program och ett annat tempo. Detta spelade dock ingen roll. Han orkade inte hålla ihop utan skulle klia och jag hittade inget bra mellanting på peppning och ihopsamlade. Så han brallade av planen och då fanns det bara alternativet att få tillbaka honom och i alla fall avsluta med någon form av moment. Jag kunde ha hanterat det bättre, ja! Men jag kunde ha hanterat det så mycket mycket sämre också! Mera träääning så kommer vi igen nästa år till våren. 

I htmen räckte våra poäng till en 5:e plats av 9 startande så då fick vi en rosett, och även i freestylen fick vi ett litet hp för att "vi höll humöret uppe trots diskning" typ. Lite kul! Den starten är också filmad, men ja... den är inte så mycket att se, men vill man absolut göra det så får man leta reda på den själv på youtube ;) Resan hem var lagom kul! Jag var skittrött och hungrig och sista biten fick jag sitta som en fura i vindrutan och skrika med i radiolåtararna för att inte tuppa av. Vi kom inte i säng förrän 1! Way past this tjugosex-årings läggdags! 

Så här efteråt när jag själv sätt filmerna och allt landat lite så är jag både nöjd, men också att det fortfarande finns mycket att jobba på i hur vi hanterar tävlingssituationer. Kumo kändes i alla fall nöjd med sig själv och även min insats. Han har varit trött under resterande helgen så han har fått tagit det lugnt. Nu är det tävlingspaus ett tag framåt, och vi kommer inte stressa ut på tävlingsplanen igen. Vi ska nog ha ett helt nytt program i freestylen tills dess som vi båda ska känna oss trygga med.
Min fina och trötta rosettkille <3

1 kommentar :

Anna med flock sa...

Så retligt nära i htm:en, gillar verkligen ert program!!

Jag tycker du var jätteduktig på att hantera tävlingssituationen, blir alltid inspirerad av folk som håller humöret uppe och kämpar på...har ju själv en dam som gjort diverse utflykter bland publiken och det är inte alltid så lätt ;-)