lördag 7 juni 2014

Fröken överalltocheverywhere

Lilla flinapan har bott hos mig under ett år nu. Ett år som gått väldigt fort. Hon är inte längre den där rultiga lilla valpen utan är en tonåring på väg mot att bli vuxen. Det känns som om det fortfarande är mycket hormoner hit och dit i huvudet på henne och ena dagen är hon mattes skugga och skulle aldrig drömma om att lämna henne ur sikte medan nästa så har hon blivit helt stendöv och vill bara jaga fåglar. Jag hade ju tänkt gå ett MH med henne här i juni, men det känns inte värt, utan vi spar det till hösten då jag tänker att hon kanske har hunnit löpt en andra gång och landat lite mentalt. I träningsväg så blir det mest vardagslydnad som vi också går en kurs i just nu där. Fokuset ligger på att kunna vara nära andra hundar och att lyssna på förbud och komma på inkallning och hon har varit jätteduktig. Senaste tillfället så fanns det en låtsashare där och DEN var jobbig att behöva titta på när den sprang utan att få flyga efter. Det tog ett bra tag innan hon kunde släppa den, men så efter en stund så återfann sig lugnet och fokuset och vi kunde fortsätta träna andra grejer. Både mina hundar gillar verkligen att gå kurs, och det är härligt att se att fröken överalltocheverywhere kan vara så uppmärksam och fokuserad under en hel kurstimme, och att jag inte behöver ge upp hoppet om henne trots alla mer eller mindre charmiga tonårsfasoner. Så Yume ska få ha en ganska slapp sommar. Lite viltspårande och tricksträning såklart och en och annan utställning, men vi ska njuta så mycket vi bara kan av att bara vara tillsammans jag och pälsbarnen. Badsäsongen är i full gång nu och Yume tar gärna ett par simtag när solen kommer fram. Jag har också tänkt att hon ska få bli min träningskompis i löpspåret, så nä, det kanske inte blir så slappt ändå när det kommer till kritan.

Inga kommentarer :