söndag 15 juni 2014

Helg med rally, utställning och kurs

Igår var vi och tävlade i rally för andra gången. Samma ställe som förra gången, och visst hjälpte det oss en hel del att vi varit där förut. Jag är riktigt nöjd med hur jag värmde upp den här gången. Kumo fick gå och strosa i flexikopplet i sin egen takt och bestämma bajsplats i lugn och ro, och sen tränade vi en kort kort stund i skuggan innan vi gick in på planen. Den första halvan av banan var han rätt störd av omgivningarna och var ofokuserad, jag tappade helt bort mig på skylt 127/helt om, hund bakom (min svåraste skylt) och Kumo hade problem med 124:an som är hans svåraste. Men det var efter den som jag bara andades ut och tänkte: skit i det då! Sträckte på mig, slutade dalta och kände en helt annan avslappning och DÅ fick jag med mig honom. Antagligen för att det faktiskt är mer så jag är när vi tränar och har kul. Tyvärr missade jag helt att lägga honom vid skylt 129/sitt,ligg,gå runt och fick 10 poängs avdrag bara där. Men det var så himla skönt att kunna känna den där teamkänslan i slutet och att vi sprang av planen glada. 59 poäng fick vi ihop, och det var mestadels mina fel som vi fick avdrag på. Men det bådar gott ändå att jag fick till den där avslappningen på planen, så det gör inte så mycket. Nästa gång, men det blir nog inte förrän i höst tidigast.

I väntan på prisutdelningen så fick Yume träna lite freestyle bredvid planen med alla som värmde upp. Skitbra störningsträning och hon var så duktig. Att ha med henne på tävlingar sådär gör mig mer avslappnad också, för även om det skulle gå skit för Kumo så har jag ju henne att passa på att träna med. Så småningom kommer hon nog få starta i rally hon också, men inte än på ett bra tag. 

Efter tävlingen så tog vi vägen förbi Avesta hem och stannade på utställningen där. Jag hade ju egentligen tänkt att ställa Yume där, men jag missade sista anmälan och när jag såg hur domaren dömde så kändes det lite bittert för det hade säkert gått ganska bra för henne, men men. Vi hade det trevligt bara genom att titta på de andra shiborna och prata med bekanta, och för en gångs skull shoppade jag ingenting. Väl hemma så slocknade hundarna i varsin fåtölj efter fem minuter och resten av helgen har varit slapp förutom Yumes kursavslutning idag. Även där var hon riktigt duktig även om det märktes lite på fokuset att gårdagen varit mycket. I veckan ska vi försöka få till ett viltspår eller två och lite löpträning.

Inga kommentarer :