söndag 3 augusti 2014

Semestern

Efter fyra veckors semester så är det imorgon dags för jobb igen. Men bara i en månad till innan jag börjar plugga, för jag kom nämligen in på mitt förstaval. Spännande och lite läskigt, men kul! Får förhoppningsvis jobba lite extra också så att jag har råd med alla mina hundnörderier under de kommande tre åren. Men för att återgå till semestern. Vi har ”bara” stannat hemmavid och haft det gött. 

Yume är fortfarande i en halvdryg period där fokuset tryter och vilken dag som helst nu så kommer hon antagligen att börja löpa. Så jag hoppas att hon landar lite efter att det är ur världen. Därför kanske det inte har blivit så mycket tränat som jag skulle velat i och med att det snart är dags för tävling, men nu är hennes program åtminstone färdigskissat och vi siktar på att kunna vara med, löpet till trots. Kumo som också ska tävla om två veckor har knappt fått köra igenom sitt program, men jag vet att han ”kan” det och han har haft annat för sig. Om en vecka ska han vara med på hundkadriljs-uppvisning så det har tränats en del på det. Främst högergåendet och vi har haft riktigt roligt och jag har jobbat en massa på att släppa på alla mina hjälper och det går så mycket bättre. Annars har jag tvingat honom att simma en del eftersom det inte har blivit så många långa promenader i värmen. Han är i riktigt fint hull nu, även om jag gärna skulle vilja att han hade mer muskler, men det är riktigt svårt att få till efter kastreringen. Funderar lite på om jag ska köpa en sele och köra lite drag-pulling med honom.

Båda har fått pröva på lite sökträning och Yume var en riktig liten stjärna som jobbade med hög moral och det var inte ett endaste litet frågetecken angående vad hon skulle göra. Riktigt roligt att se. Kumo har ju inte riktigt samma motor (hej underdrift) och tyckte att det var lite konstigt, men figuranten hade ju kattmatt (nya höjdarbelöningen) så ja varför inte. Men roligt var det, så det ska vi fortsätta nosa på. 

I måndags var jag med Yume till Vallentuna och röntgade höfter och armbågar. Resultatet har fortfarande inte kommit ut, men det kommer förhoppningsvis imorgon då. Men veterinären tyckte inte att det såg ut att vara nå konstigheter.

Sista semesterveckan har vi spenderat i ”lillstugan”, ett skevt och vint litet hus utan dusch i min gamla hemby. Hundarna har uppskattat det, särskilt eftersom det ligger en inhägnad rink ett stenkast ifrån där vi har kunnat träna och busa helt utan koppel och lina, något vi inte är så bortskämda med. Nu väntar det alltså bara en månads heltidsjobb innan jag börjar plugga och får förhoppningsvis mer flexibla tider till alla hundaktiviteter.


 


Inga kommentarer :