tisdag 19 augusti 2014

Freestyletävling 17/8 Kungsör

Det här var en sån där tävling där allt bara klaffade! Den hunden som behöver få komma in på banan tidigt på dagen fick ett tidigt startnummer och den hunden som behöver lite tid på sig i miljön startade sent i klassen. Jag var riktigt nervös dagen innan, men när vi väl kom dit så försvann faktiskt det mesta. Vi har ju varit där förut och tävlat och det gjorde ju sitt. Istället för att dra ut på uppvärmningen med Kumo så satt jag och pratade lite med folk innan vi skulle in på planen och stressade faktiskt inte upp mig. Väl inne på planen så gav jag honom lite tid att klia av sig innan vi körde igång. Och detta blev vår bästa start hittills! Både känslomässigt och poängmässigt!


Domare 1: 7.7  8.6  9.0  Vilket fint framträdande! Otrolig musiktolkning! Ett väl varierat program. Hade önskat mindre hjälper för högre poäng i precision och samarbete, men jag hoppas ni vet att ni är jätteduktiga!
Domare 2: 8.4  8.0  8.9  Vilket härligt samarbete! Några små missar. Tänk på att använda lite mer av planen. Stora hjälper här och där. Fin följsamhet, bra tajming till musiken som dessutom passar er som handen i handsken :)
Poäng: 25.30
Placering: 4/21
UPPFLYTT!

Flera kom fram efteråt och gav oss beröm och jag var bara så stolt över min lilla röda och kände att skit i alla poäng och eventuella uppflytt, det gick bara så himla bra!

Och sen fröken Yumes start... Ett helt nytt program som vi knappt tränat in, med ett löp i krokarna och inte särskilt mycket tävlingserfarenhet. Men vi hade kört igenom hela programmet på uppvisning en vecka tidigare och det gick hur bra som helst, så jag var faktiskt inte så orolig, mest på att jag själv skulle hålla mina nerver i styr och komma ihåg programmet. När vi klev in på planen så var det lite brallis på g, det ser man inte på filmen, men ja... det klarade vi som tur var utan.

Domare 1: 8.9  9.0  9.2  Otroligt söt hund! Du har lyckats med något som få gör; du har gjort ett program med många, snabba byten av rörelser och gjort det så det passar musiken och framstår som en helhet! Stort lycka till i framtiden, er vill jag se igen!
Domare 2:  8.0  8.0  9.0  Så fint tajmat och musiken passar er perfekt. Några små stopp och missar stör den annars helt underbara helheten. Upp i klasserna och mot SM!!!
Poäng: 26.05
Placering: 1/21
UPPFLYTT!

Jag kände mig inte alls nöjd när vi klev av planen. Jag tyckte att det var för mycket skall och gruvade mig för att jag inte hade dämpat henne tillräckligt på uppvärmningen. Jag gick verkligen bara och tänkte på hur mycket de hade dragit av för skallen, och om vi skulle missa uppflyttet pga det. Resultaten var dolda på hundaktiv och även om jag tycker att det är jobbigt att inte veta så föredrar jag det ändå mot att det uppdateras vartefter för då sitter jag inte och hetsuppdaterar på telefonen och kan njuta av alla andra tävlande istället. När det sedan blev prisutdelning så var jag rätt rejält spänd, inte på placering för jag hade sett så många duktiga ekipage, utan på om det skulle bli uppflytt eller inte. Det var en stor klass på 21 starter och när det hela tiden kröp uppåt i resultatlistan utan att vi hade blivit uppropade så blev jag ännu nervösare. När det stod klart att båda hundarna skulle få uppflytt blev jag bara så glad, men när plats 9-8-7-6 blev uppropade innan Kumo så blev jag mer och mer fundersam. Hade de glömt honom? Seriöst?! Hade vi blivit BORTGLÖMDA ALLIHOPA? Men nä, min lilla röda blev 4:a!!! Av 21 starter! Det tycker jag bara är så himla coolt! Och när pallplatserna avslöjades kändes det ju bara helsjukt! Yume det lilla virret gick alltså och vann klassen! Jag som inte ens hade känt mig nöjd när vi sprang av planen och så vann vi! Med riktigt bra poäng och peppande domarkommentarer! När jag tittade på videon efteråt så ja, hon skäller till 2-3 gånger, men det är ingen jättestörning, det var så mycket mycket värre i mitt huvud än det egentligen var, bra att komma ihåg till nästa gång!

Så nu har båda hundarna två uppflytt var i klass 1 och förhoppningsvis så ska vi klara av det sista till diplomet innan året är slut. Känns riktigt kul att vi fick en sådan här fantastisk tävlingsdag! Den sparar vi i fickan. Och de fina rosetterna ska få en riktigt hedersplats hemma!

Inga kommentarer :