fredag 19 september 2014

Gottis!

Här har det bullats upp rejält inför freestyleträning! Att ha en ras som traditionellt inte är sådär fruktansvärt matmotiverad gör att man hela tiden är på jakt efter nya mumsiga belöningar. Nu har jag ändå haft lite "tur" med mina shibor för de kan tänka sig att äta rätt mycket i belöningsväg, speciellt Yume. Kumo är lite kinkigare, men sedan efter hans kastrering är han inte alls lika svårmutad. Men för kvalitativ träning och speciellt när det vankas kurs, eller tävlingsträning, så vill man ha något riktigt riktigt gott för att främja inlärning och skapa positiva minnesbilder. I somras prövade jag något båda mina hundar gick lite smått bananas över: blöt kattmat!! Så det har vi använt sedan dess både vid kvalitativ freestyleträning och ute hos figgarna vid personsök och visst, inte skitsmidigt att hantera, men det får det vara värt.

Att ha superdupergo belöning kan också ge en väldigt pipiga hundar som inte kan fokusera på det de ska göra. Kumo är såpass mogen nu att han kan jobba sig igenom sin egna "å-va-jag-vill-haaa-frustration" och verkar ha fattat att ju duktigare han är, ju bättre bli belöningen. Yume är inte där än, men det märks ändå att hon blir duktigare och duktigare på det. Jag hoppas att nu efter att hon gått igenom sitt andra löp, ska ta ett par steg till på den där mognads-stegen så att vi kan börja jobba på med uthållighet och koncentration. 

Förutom kattmat så har vi en annan favorit: torkad lunga, och sen något nytt som det ska sättas betyg på imorgon: lammchorizo! För imorgon ska vi iväg och träna i Fagersta hundhall. I slutet av oktober är det freestyletävling där och vi tänkte förbereda oss lite genom att passa på att träna lite där ett par gånger innan. Får se om tävlingen i Fagersta blir debuten för oss i 6+klassen, har inte riktigt bestämt än, men det vore grymt kul att pröva.

Inga kommentarer :