lördag 4 oktober 2014

Yumes BPH

Idag har vi gjort något som jag sett fram emot länge, nämligen ett beteende-och personlighetstest för hund; BPH, med Yume. Med Kumo gjorde jag ett MH; mentaltest hund, och ett BPH har en del likheter, men är för det första mycket nyare än MH och sedan utformat mer för hundar som inte nödvändigtvis ska användas i bruks. Att Yume fick göra ett BPH och inte ett MH var för att det passade bättre rent tidsmässigt med det som fanns inplanerat, och sen ville jag ha egna erfarenheter av det inför framtiden. Helst skulle jag vilja göra ett MH med Yume också, men då skulle det bli i vår i så fall, vi får se vad ekonomi och planering tillåter.

För att återgå till dagen. Jag har både fått en del nya insikter om den lilla svarta, samt ganska mycket bekräftat av sådant jag redan visste. Först och främst blir hon lite dämpad av nya miljöer och situationer. Hon är positiv och öppen, men energinivån är liksom inte hennes vanliga. Jag tycker inte att det hon gjorde på "banan" idag riktigt representerar hur hon är att dela livet med, men det är ju inte heller syftet. Hon hämtar nog mer stöd ifrån mig och Kumo än vad jag tidigare trott då hon inte alls var lika kaxig nu när jag var helt passiv i flera konstiga situationer men trots det så reagerar hon väldigt avvägt och det känns himla tryggt att veta!
Moment 1 Främmande Person: 
Här tycker jag att Yume reagerar precis som en shiba ska göra. Hon hälsar artigt och värdigt på testledaren. Ingen obekvämhet eller överdrivet klängande utan är bara inte särskilt intresserad. 

Moment 2 Föremålslek: 
 Här märks det väldigt tydligt att hon är lite dämpad, för Yume gillar att leka och kampa, och här får jag inte "jobba" igång henne heller med röst och rörelse. Det syns att hon inte riktigt fattar vad vitsen med hela grejen är. "Leka nu? Eeh.. okej.. Nähä du bara står där utan att säga varsego när du kastar leksaken, amen då sätter jag mig bara här då". Mmm... nog är hon lite drillad i det där med tillåtelse kanske.

Moment 3 Matintresse:
  Jag hade med mig den nya favoriten lammchorizo och testledaren blandade ut det med sina hotdogsbitar. Hon jobbar ju någorlunda fokuserat hela tiden, men jag trodde att hon skulle vara mer målmedveten och ihärdigare med tanke på hur mycket hon fokuserar på allt som går att äta i vanliga fall.

Moment 4 Överraskning: 
Det här momentet var nog det jag var mest nyfiken på innan, för att se hur pass arg hon skulle bli och hur snabbt hon skulle avreagera, och hon förvånar lite. Det blir en ganska kraftig fördröjd reaktion, och hon utökar avståndet, visserligen med bibehållen kontroll, men jag trodde hon skulle vara tuffare och komma fram tidigare än vad hon gjorde. 

Moment 5 Skrammel: 
Inga konstigheter här. Det skramlar, hejhoppsan!, och sen direkt fram.

Moment 6 Närmande Person: 
Här var jag också nyfiken på om Yume skulle bli arg eller inte. Men nä, ingen aggressivitet. Hon har full koll när personen närmar sig och är lite avvaktande skeptisk, det kom ett litet gruff där, men går fram och hälsar fint när matte rekat läget. 

Moment 7 Underlag: 
Yume uppvisar det för shiban så typiska ifrågasättandet. "Varför!? Varför ska vi gå här när vi kan gå på den stabila marken alldeles bredvid?" Efter lite övertalning så är det inget problem dock.

Moment 8 Skott:  
Det blir en ganska stor reaktion efter första skottet, hon blir väldigt överraskad. Hon är intresserad av skytten och vill antagligen också här veta av vilken anledning det skjuts, avreaktionen kommer dock nästan på en gång. Testbeskrivaren kallade hennes reaktion för "skottovana".

Sammanfattningsvis när beskrivaren gick igenom allt efteråt så tyckte hon först och främst att Yume var en väldigt trygg hund med en lugn och sansad utstrålning och det omdömet är ju inte så pjåkigt. Vi hade en riktigt rolig förmiddag i alla fall. Någon gång i nästa vecka så kommer hela diagrammet ut på avelsdata så den intresserade kan ju kika in där sen.

Inga kommentarer :