onsdag 21 januari 2015

Nya tag

Tentaplugg kan man tackla på flera vis...
Det känns bättre sen förra inlägget. Mina tentor är skrivna och jag känner mig lite mer nedtaggad vilket ger goare hundliv. Terminen har kickat igång så smått och det är i princip bara kvällsföreläsningar vilket både har för och nackdelar. Ska bli spännande att se hur det kommer funka, förhoppningsvis bra. Det blir ju en annan rytm för oss att komma in i, men vill man så kan man... Jag har också anmält mig till en keramikkurs för att få lite tvunget avbrott i skola, jobb och hundar. Lite egen tid som jag hoppas sätta igång lite andra kreativa processer. 

Lilltjejen drar på rätt bra trots sin storlek..
Yume har fortfarande inte kommit igång med löpet, och jag hoppas att hon väntar i alla fall en vecka till så att vi slipper tävla med trosor på lördag. Annars så får hon sitta fast i midjebältet och dra runt på matte och igår så tog vi en rätt lång skrittdrags-promenad i snön. Så då fick hon jobba lite. Kumo har varit på riktigt bra humör de senaste dagarna så det hoppas jag håller i sig. Vi har inte tränat särskilt kvalitativt, mest lite kedjor på köksgolvet, så nu inväntar vi bara lördagen. Har fått pm och startlistor och det kommer bli en lååång dag med en stor FS 1:a först på dagen där Kumo startar sent i klassen och sen är inte FS 2:an med Yume förrän näst sist på dagen. Jag hoppas och tror att hundarna kommer ihåg att de åtminstone varit där förut och kan känna sig lite tryggare med det i ryggsäcken. JAG kommer i alla fall ihåg det och kommer utnyttja det genom att visualisera hela tävlingsdagen i förväg. 

Mot FS2:an!!
När jag satt och tentapluggade som mest här för nån vecka sedan så satt jag såklart också och tänkte på Kumos eventuella klass 2 program och helt plötsligt så bara fick jag så mycket idéer (typiskt uppskjutebeteende för att slippa plugga!) och nu har jag svischat ihop ett helt nytt program med ny musik och nytt tema. Så efter helgen så ska vi börja träna in det och sikta på att ta med det på nästa inplanerade tävling i mars. Jag är väldigt förtjust i det här momentet i hur ett program växer fram.  Jag har gått och klurat ett tag nu på musik ett tag nu och så satt jag med min FREESTYLE-lista på spotify där jag har sparat ner både det ena och det andra som känns inspirerande och så hittade jag på den här låten som legat där sen lääänge! Faktum är att det här kanske var den allra första programidén jag lekte i tanken med när jag och Kumo började med freestyle för 2 1/2 år sedan. Och nu känns det som om vi kanske har tillräckligt på fötterna för att kunna genomföra det på ett roligt sätt. 

Här tränas det på att "köa". Hundarna går på bakbenen i ett led bakom/framför mig
Annars har jag tränat en del 6+ med dem på köksgolvet. Vi börjar få till en del moment där vi allihopa jobbar på riktigt samspelta. Lite kvalitativ träning med störning och miljö så kan det bli nått riktigt bra faktiskt!

Inga kommentarer :