fredag 2 januari 2015

Hej 2015!

Vi lämnar ett svajigt men spännande år bakom oss och blickar framåt. Dessvärre inleder jag året med en riktig dunderförkylning, men jag hoppas den ger ser snart! Här kommer i alla fall lite tankar och planer om det nya hundåret.

Freestyle:
*Ta de sista uppflytten för Kumos FDI och Yumes FDII
*Starta Kumo i FS klass 2 med ev nytt program
*Träna inför klass 3 med Yume
*Ev starta Yume i Htm:en 
*Fortsätta att utveckla och pröva oss i 6+

Som det känns nu så kommer vi inte åka på några 2-dagars tävlingar det här året. Det passar helt enkelt inte mina hundar. Jag ska också försöka få till ett par belöningsstarter. Känns som att främst Kumo behöver lite sådant emellanåt för att vara på tårna med tävlandet. I 6+ vill jag verkligen få ihop ett bra program med enbart mig och hundarna, men också tillsammans med lillasyster.

Utställnig:

*Ställa ut Yume minst 2 gånger officiellt med sikte på championatet
*Shibaspecialen Norge
*Shibaspecialen Sverige 

Inte så mycket att tillägga här. I år vill jag ställa ut mer helt enkelt!  

Rallylydnad:
*Tävla Kumo fler gånger under året med sikte på diplomet i nybörjarklass 
*Fortsätta träna grundfärdigheter och ev också starta Yume i nybörjarklass

Rallyn för mig känns inte alls lika laddad som freestylen. Men det är ett bra sätt att träna alla de där små detaljerna på ett otvunget sätt och att ha tävlingar att träna till gör att träningen blir av. Det skulle vara kul att testa Yume i det också för att se hur hon beter sig på en rallyplan till skillnad från en freestyleplan. Och så är det säkerligen nyttigt för mig att träna koordination :P

Övrigt!:

*Förhoppningsvis Yumevalpar i höst
*Gå SKK's uppfödarutbildning i höst
*Fortsätta hålla hundarna välmusklade och i bra kondition
*Fortsätta träna viltspår och sök som aktivering
*Hinderinlärning i Agility med Yume

Här är väl den punkt som jag egentligen är mest exalterad över! Att få vara med på resan från avelsplanering till förhoppningsvis färdigbakade valpar. Annars tänker jag försöka ta det lite lugnt det här året och fokusera på min egen fysiska och psykiska träning och utveckling. Men bli bättre på att  ge båda hundarna regelbunden egentid och sortera bort vissa aktiviteter som kräver mer energi än vad det ger. Förhoppningsvis kunna resa lite mer, både med och utan hundar.

Inga kommentarer :