söndag 1 mars 2015

Februari kom och gick

Ett enda inlägg under hela februari! Konstigt med tanke på att det hänt riktigt mycket i hundlivet, men jag har faktiskt inte haft någon lust alls att blogga.  Mycket i skolan nu. Och mycket med mycket annat också... Speciellt Kumo är känslig för mina känslor och stressnivåer. Han kan bara stänga av, bli deppad, eller göra sig osynlig om jag är för utåtagerande i min stress. Yume ser jag på hennes fysik att det blivit dåligt med långpromenader och fysträning. Hon sätter muskler otroligt fort, men om de inte underhålls så försvinner de minst lika snabbt också. Vi tog en fyspromenad i förra veckan för första gången på säkert en månad och j-lar vad de tog i och tyckte att det var roligt. Kumo fick dw:a och Yume klövja. När ekonomin ser lite bättre ut så tror jag att jag ska köpa en dw/wp-sele till så att båda kan tränas samtidigt. Nu löper Yume så då får hon ju inte kuta omkring heller, så där finns det ytterligare en anledning att fysiken är lite sämre. De snart 3 löpen hon haft hittills har inträffat med i stort sett exakt 6 månaders mellanrum. Det vore ju perfekt om det fortsatte att vara så. Det underlättar massor när man ska planera träning/tävling och avel. Detta löpet tycker jag skiljer sig ifrån de förra. Hon känns mer inbunden. Lugn utan att vara seg liksom. Eller så är lilltjejen på väg att bli vuxen kanske? 
Rolig fysträning
Yume tränar på med heelworken och rallyn och det är verkligen superbra träning för henne. Hon ger fokus, precision och uthållighet; precis det jag vill åt! Men fy tusan vad dåligt det är med FS/Htm-tävlingar i år!! Jag får vara glad om jag hinner debutera med henne innan hösten, särskilt när de få tävlingar som faktiskt är krockar med inplanerade utställningar. Om två veckor ska vi faktiskt iväg med Yume på utställning på lördagen och dubbla FS-starter på söndagen för Kumo. Debut i rallyn blir nog på hemmaplan på Sala bk den 1:a maj, lyxigt värre! 
Htm position 9
På tal om Kumo har han fått lite extra uppmärksamhet under februari. Vi var ju iväg till Stockholm och privattränade för Emma Willblad i mitten på månaden. Där fick jag lära mig en del om belöningar så just nu så fokuserar vi bara på det i hans träning. Att man faktiskt måste anstränga och engagera sig lite för att få dem! Sen så har vi gått en liten massage/stretchingskurs för vardagsbruk. Två lördagar har vi varit iväg. Detta är någonting jag intresserar mig för mer och mer speciellt när jag märker hur otroligt välgörande det är för mina hundar. Kumo var jätteduktig under kurstillfällena även om han kunde tycka att det var lite konstigt emellanåt. Jag tror att han är lite förkortad i sina lårmuskler så det ska vi försöka råda bot på nu. Yume har också prövat på lite och hon var såld på en gång. JÄTTESKÖNT!
Vädret just nu är bara skittråkigt i största allmänhet. Bara typ is överallt! Inte så himla inspirerande till långpromenader eller utomhusträning. Nu längtar jag bara till torr, oblåsig vår!

Inga kommentarer :