tisdag 30 juni 2015

Summer of 2015

Nu såhär sista dagen på juni verkar det som om sommaren dragit igång på riktigt. Med värmen och allt vad det innebär. Jag föredrar ju som sagt lite svalare väder, men ser fram emot att få bada och simträna lite med dogsen. Vi var ner till sjön i helgen och badade faktiskt alla tre. Men det märks att Yume inte alls är lika simsugen som hon var förra sommaren. Antagligen för att hon typ inte har någon päls kvar som kan isolera mot vattnets kyla och för att det fortfarande inte är särskilt varmt i vattnet. Kumo "tvingade" jag att simma lite och han blev riktigt nöjd. Jag blev positivt överraskad över att det inte var olidligt kallt att vada i, så jag tog ett par simtag jag med. 

En väsentlig del av sommaren är alltså redan passerad. Jag har hunnit jobba tre veckor och har ungefär lika lång tid kvar innan min två veckor långa semester startar. De kompletteringsuppgifter som släpade lite från sista kursen är inlämnade och hemtentan är rättad och alla betygen inskrivna. Jag kan sätta bock för första året som universitetsstudent. För att summera lite så är jag nöjd med hur mycket nyttigt jag har lärt mig, men hade som vanligt kunnat sköta planeringen och organiseringen mycket mycket bättre. Sista kursen på våren var "projektarbete och projektledning" och jag fick en del tankeställare som jag hoppas kunna applicera både på arbetsliv, vardagsliv och hundliv.

Men för att återgå till sommaren, och än viktigare; SEMESTERN. 2 veckor är visserligen inte sådan lång tid, och jag känner att jag vill kunna ta det lite som det kommer så jag har inte planerat in så mycket förutom ett par hundgrejor. En utställning, en rallytävling och sen vara med utan hund på en clinic+dagskurs i fritt följ och sedan eventuellt en freestyleuppvisning med Yume. Det känns som om hon börjar hitta tillbaka till sitt vanliga jag igen nu efter den senaste tidens förmodade skendräktighet. Jag märker att hon inte är lika mycket dynamitgubbe och orkar koncentrera sig mer utan att bli helt stissig. Men jag ska fortsätta försöka utveckla lugna belöningar. Hon ser lite halvbedrövlig ut också. Urfälld och omusklad eftersom jag inte fystränat henne något då det inte verkar ha gett en särskilt positiv effekt på det mentala måendet just nu, men nu så tänkte jag försiktigt lägga in några lätta pass med henne. Om bara den där wp-selen jag beställde för snart 2 månader sen kunde ta och komma nån gång... Och sen är jag och Kumo anmälda till Hundlöpet, lite spontant så där. 1 mil har jag alltså tänkt att vi ska orka jogga i början av September, så då är det väl dags att börja träna nu antar jag...hehe. Men det känns faktiskt pepp att ha ett riktigt fysiskt mål att träna inför. 

Annars i träningsväg så är det mest rally vi småpysslar med. Perfekt med små, korta pass emellanåt. Vi slänger in svårigheter från både Fortsättning och Avancerad, men många saker "kan" vi redan iom freestylen. Backande, sidbyten, snurrande osv. Högerhandlingen är inte heller helt katastrofal, i alla fall inte hos Kumo som förra sommaren fick träna jättemycket på det, men först och främst fortsättningsklass för hans del. Det kan ju ta ååååår innan vi är i Avancerad klass om vi bara ska tävla inomhus... Och just nu så ska inte fokuset ligga på tävling i huvudtaget utan bara njuta av att det är så roligt att träna

Inga kommentarer :