söndag 8 november 2015

Storslam i Karlstad

Igår var det dags för freestyletävling igen. I Karlstad med dubbla starter denna gång. Jag hade gått och grunnat på om jag verkligen borde åka. Den senaste tiden har motivationen hos Kumo dalat lite och jag tror vi måste ladda på med en period där vi fokuserar lite extra på roliga och motivationshöjjande belöningar. Men en kan alltid behöva tävlingsträna tänkte jag till slut och åkte ändå. Eftersom arrangörerna höll schemat som stod i pm:et väldigt bra och jag inte trodde att de skulle göra det så kom jag dit efter att banvandringen varit, men jag var inte så orolig över det. Nu har vi varit i just denna hall flera gånger så Kumo skulle nog känna igen sig trots att han inte banvandrat. Vi startade som näst sist i klassen på 14 ekipage och jag tog ut och rastade honom när det var ca 10 ekipage kvar. Sedan fick han ligga i buren i hallen innan jag tog ut honom när de innan oss gick in på planen. Så en kort kort uppvärmning bara och han kändes inte särskilt taggad, men jag ville inte tjata sönder honom utan förberedde mig på att behöva peppa mycket på planen. Och nej supertaggad var han inte under den här starten. Han ville fortsatt inte gå genom mina ben eller på bakbenen, precis som på de två senaste tävlingarna. Lite luktig och helt enkelt inte så engagerad som jag vill ha honom. Trots det så funkade rekvisitan mycket bättre nu och den har vi ju haft lite krångel med i de senaste starterna. Och trots som sagt ett svalt engagemang så får vi till ett hyfsat flyt programmet igenom. Så när vi sprungit ut och jag hunnit hämta andan så kändes det ändå bra. Gjorde en snabbanalys över läget och funderade hur jag ville göra med nästa start som skulle vara ganska tätt inpå. Jag beslutade att gå in och kolla på resultatet på en gång för att kunna släppa det som varit och kunna fokusera ordentligt på nästa start, och det visade att vi fått uppflytt! Lycka!

Domare 1: 7.6  7.9  8.0  Fint program! Bra jobbat!
Domare 2: 7.9  7.6  7.7  
Poäng: 23.35
Placering: 6/14
UPPFLYTT

Så inför nästa start kom jag till slut fram att jag skulle pröva att improvisera mera, känna in och ändra om lite och få honom lite mer på hugget. Varför göra de rörelserna han inte vill liksom? Jag hade en liten tanke i bakhuvudet att skicka honom på belöning mitt i programmet också så jag beslöt att köra med synlig externbelöning utanför planen. För första gången och oj det funkade verkligen! Motivationen steg åtskilliga snäpp och det slutade med att jag inte alls improviserade så mycket, jag ändrade i princip bara början. Visst var det inte klockrent och han pep och var lite otålig på den där kattmaten, men hellre det i detta läget vi är i nu i tränandet. Kände mig otroligt nöjd när vi sprang av planen.
Domare 1: 7.9  7.9  7.8 
Domare 2: 7.6  8.0  8.8  Några tapp i fokus, annars finfint samarbete. Trevligt musikval/tolkning
Poäng: 24.00
Placering: 2/13
UPPFLYTT 
DIPLOM FREESTYLEKLASS 2: FDII 

Jag har tidigare kommit fram till att detta med dubbla starter inte är något för mina hundar, och speciellt Kumo då, på grund av dålig uthållighet. Men efter den här starten, som jag upplevde gick bättre än den förra så drog jag slutsatsen om att det såklart handlar om motivation. Han orkar visst! Det är som vanligt jag som daltat och inte vill pressa i rädsla av att han bara ska lägga av och tycka att det är tråkigt. Och visst är det bra att ha det i bakhuvudet också! Jag tror absolut att jag måste vara försiktig med allt för stora krav på honom, men nu vet jag att han klarar det alldeles galant med just de förutsättningar som rådde i detta fallet. Och det var precis det jag ville ha ut av denna tävlingsdag. Nya insikter! OCH DIPLOMET I KLASS 2! Det trodde jag verkligen inte, men jag är så satans nöjd såklart!
 
Sen så bestämde jag mig impulsivt för att anmäla oss till inofficiell "bubbelklass". Ett nytt påhitt där man går in på banan utan att veta vilken musik man ska freestyla till och alltså improvisera ett program. Så varför inte pressa honom ytterligare litegrann när jag ändå håller på, tänkte jag. Så vi rastade lite snabbt och han fick vila en stund i buren innan vi skulle in igen. Körde samma sak med externbelöning utanför planen och han höll faktiskt ihop ännu bättre den här starten! När jag hörde vilken låt det var så hann jag snabbt tänka "Ånej, svåååårt!", men det var riktigt riktigt kul att bara få köra loss och känna att vi hanterade situationen så himla bra båda två. Det var en himla kul klass att titta på också eftersom ingen förutom dj:n visste vad för musik som skulle spelas och hur alla löste det så himla fint. Äkta freestyleglädje!
Domare 1: 8.1  8.2  8.3  Asbra och vilka snygga tolkningar!
Domare 2: 8.1  8.4  8.5  Snyggt jobbat!
Poäng: 24.80
Placering: 4/13
 
Så med oss hem fick vi en ny titel, massa fina rosetter och nya kunskaper om vårt tävlande. 

Inga kommentarer :