måndag 30 november 2015

Avancerad rally

På lördag är det dags för Kumos debut i avancerad klass i rallylydnad. Jag är både självsäker och lite orolig. Självsäker för att jag tycker att vi har en hyfsat fungerande högerhandling och många moment som vi är riktigt grymma på som folk generellt verkar ha problem med, typ backandet! Men lite osäker för att det visat sig att det är ett par moment som vi har lite problem med just nu. Jag och Kumo kursar just nu i rally där vi går igenom och tränar momenten i avancerad- och mästarklass och bygger banor. Förra veckan tränade vi bland annat moment 310: Sitt, skicka över hinder och nädu, Kumo fattade inte riktigt och tänkte att det var okej att springa bredvid. Kom på att det här har vi nog aldrig riktigt tränat på så det är ju inte så konstigt att det inte sitter. Men bara efter att ha prövat ett par gånger med leksaksbelöning över hindret så gick det mycket bättre, men vi ska fokusera lite extra på just detta i veckan. Det och STADGA! Kumo verkar nämligen inte kunna sitta eller ligga i mer än typ 10 sekunder innan han ska hålla på och trampa, sitta fint, eller lägga sig på sidan eller något annat freestyligt. Och då kommer Honnören att bli kämpig! Han har fått alldeles för mycket utdelning på att sitta fint i ALLA situationer eftersom jag tyckt att det är gulligt att han anstränger sig lite. Så jag får ju skylla mig själv. Tävlingen på lördag känner jag kan gå lite hur som helst beroende på Kumos humör och hur banan ser ut. Risken att jag själv ska virra bort mig ökar avsevärt när det blir en till sida att hålla reda på höger/vänster på. Hitills jag har ju kunnat tänka att "vänster är där hunden är"... men nu får jag hitta på något annat. Kanske skulle ha fingervantar i olika färger? Haha!

Yume hakar på lite med träningen i rally/htm:en också och höger sida börjar kännas säkrare nu. Yume har inte startat i fortsättning än, men kan nog i stort sätt alla moment till och med avancerad, men det är främst störningsträning hon behöver. Men så fort vi är ute ur den här hormonfasen och när karensen är slut i början på januari så ska vi nog börja planera för tävlingsstart igen. Det känns ändå som hon börjat greppa konceptet rallylydnad mer nu om jag jämför med i somras då det verkligen kändes som om hon bara lallade med utan att fatta vad meningen var, även om hon tyckte det var kul att göra saker. Vi får se när det är dags för henne att tävla rally igen.

Inga kommentarer :