måndag 15 februari 2016

Årets första rallytävlingar

Två gånger har vi varit iväg och tävlat hittills i år. På Kista husdjursmässa i början av januari och sedan i hundhallen i Upplands-väsby en månad senare. I Kista var det mycket störningar, vi hade knappt tränat något innan och det var mitt uppe i flytten så inte de bästa förutsättningarna, men det kändes som en väldigt bra chans att få tävla i den miljön. Kumo gjorde en känslomässigt väldigt fin start trots en ganska utmanande bana. Matte var något ofokuserad och drog på sig några förarfel och sedan fixade vi inte "skick på hinder" där han först vägrade, sedan hoppade från fel håll, å sen från rätt. Så -20 på det. Dock en klockren honnör så jag kände mig nöjd med att vi klarat de specifika målen för just denna tävling. Rundan slutade på 60 poäng. Yume gjorde sedan sin debut i fortsättningsklassen. Det var lite nervöst, men banan var inte jättesvår. Hon var lite påverkad av miljön och lite för fokuserad på omgivningen, därför tog jag det väldigt lugnt både med tempo och tydlig handling. När vi befann oss på den sidan publiken satt, blev det lite för lockande och hon lämnade min sida för att kolla in dem lite. Som tur var så klev hon inte över banbandet och kom tillbaka på en gång när jag sa åt henne. Så vi kom runt banan utan rodeo och bråk och fick 84 poäng och vårt första kvalificerande resultat. 

Till tävlingen efter hade vi fortfarande inte fått till någon banträning, men lite svängar på köksgolvet och på promenaderna kan en ändå komma väldigt långt med. Kumo var riktigt taggad på uppvärmningen, men all pepp kan på en millisekund bytas ut mot det å så viktiga plötsliga behovet att klia sig precis efter startskylten. Efter det så blev det styltigt men vi fick upp känslan igen efter halva banan. Sista momentet var "skick på hinder" och han satte det! Honnören som var ligg på vänster sida touchade han med nosen i marken i en liten sekund, men annars skötte han sig jättebra. 85 poäng blev det och nu har vi bara ett kvalificerande resultat kvar till titeln i klassen. 
 
Jag hade hunnit bli lite trött i huvudet till Yumes start, men hennes bana kändes ganska okomplicerad förutom två olika sitt, sitt framför, höger/vänster ingång, sitt vid sidan-varianter efter varandra att hålla reda på. Yume kändes lugn och eftersom hon fått känna av miljön en bra stund medan Kumo tävlade så brydde hon sig inte nämnvärt om den. Så nöjd med vår start! Fokus på mig nästan oavbrutet och väldigt lyhörd på mina signaler. Jag pratade med henne nästan hela tiden och det verkade lugna både henne och mig och vi hittade ett raskt, men samlat tempo och hon höll ihop hela rundan. Hon är fortfarande inte helt säker i positionen utan går mer på ögonkontakt, men det är bara att träna på. Hela 98 poäng kammade vi hem och vann klassen så mer nöjd än så går det knappt att vara. 

Det blev lite strul med filmandet då min mobil blev full efter första skylten, så några moment förevigades inte, men det är så kul att ha lite filmat i alla fall. Nästa tävling vi är anmälda till är det bara Yume som ska tävla och det är om ca 3 veckor. Nu har hon ju börjat löpa så beroende på hur sugen hon känner sig på att träna så får vi se om vi startar eller inte. Vore kul om hon kunde få titeln innan det eventuella tävlingsuppehållet.

Inga kommentarer :