tisdag 8 mars 2016

Rallytjejen

I Söndags var det dags att tävla rally igen. Yume hade precis gått ur löp, och tidigare tycker jag att hon kan vara lite dämpad veckorna precis efter löp, men det märktes inte särskilt mycket nu. Tävlingslokalen blev riktigt kall att spendera en dag i, men med de resultaten vi fick var det värt det! Som mål för denna tävling var först och främst att Yume skulle hålla ihop för 2 starter, att klara 8:ans frestelse om den var med och att ta det sista resultatet i fortsättningsklassen. Och sen självklart att ha en rolig och trevlig tävlingsdag. Och check check check check! Den lilla svarta verkar ha fattat grejen med rally och det är så kul! 

Första starten var en bana utan frestelse och egentligen inga direkta svårigheter så. 360° vänster i långsamt tempo var med, men Yume är inte alls lika sugen på att slänga ner rumpan i vänstersvängar som Kumo är. Henne får jag snarare jobba med snabbare sättanden. Det som vi fick minus på är att hon var lite nosig i konmomenten och att det var något sättande som var lite väl segt. Det som drog ned mest var dock att jag dunkande in med min fot rätt rejält i en skylt. Vi kom runt på 93 poäng och en 7:e plats. Och med det så fick vi det sista kvalificerande resultatet för RLD F och behövde inte känna någon press för nästa start.

Nästa bana hade frestelsen med, dock inte med jätteroliga saker. Jag hade med mig en egen frestelse som vi tränade lite på under uppvärmningen och det funkade väldigt bra. Sen hade de lagt sitt, sidosteg vänster, sitt precis efter ett hinder men det var ett generöst avstånd därimellan så det kändes inte så knepigt ändå. Yume kändes fortfarande lugn och samlad så jag ville se om jag dels kunde få till en ännu bättre känsla på banan och att aktivt tänka på min hållning som tenderar att bli superkass när jag tävlar rally. Och jodå, denna gången kom vi runt på 95 poäng och en 5:e plats trots att jag gjorde samma grej igen och sparkade till en skylt. Anledningen var antagligen att jag tävlade i tyngre skor än vad jag brukar för att jag inte skulle frysa och jag som har en ganska kass kroppskontroll i vanliga fall fick inte lika bra koll på fötterna, haha. 

Men som sagt, mycket nöjd med den lilla svartas insats under denna tävling. Nu blir det inget mer tävlande förrän vi vet om det blir valpar eller inte, men det känns toppen att kunna satsa på avancerad klass sen när vi kommer igång med rallyn igen. 

Inga kommentarer :