torsdag 18 augusti 2016

Mera tränande!

Vi ligger i hårdträning för nästa helgs utställning och freestyletävling. Jag och Katla har varit de två tillfällena för privat utställningsträning hos Sofie Krigholm och vi är definitivt på rätt spår. Den senaste veckan har vi tagit lite paus och tränat annat istället, mest passivitetsträning faktiskt. Men det har också gett resultat. Om vi till exempel sätter oss ner på slumpvalt ställe på vår promenad så dröjer det inte länge förrän hon lägger sig tillrätta. Och numer så klarar hon av att vänta på sin tur inomhus när jag tränar de andra hundarna och det går mycket bättre utomhus också även om det är svårare där. Vi var också iväg på kennelläger i början på månaden. En hel helg med massa pumis, trevligt folk, god mat och träning. Ena dagen var det klippning och ringträning och jag fick mer hum över hur en pumi ska se ut och sen också ett litet kvitto att vi kommit en bit på väg med både hanteringsträning och utställningsträning. Den andra dagen var det nosework och hon var ganska sliten efter dagen innan. Små korta träningspass gick bra på förmiddan innan hon tröttnade, men sedan på eftermiddagen så kom hon in i andra andningen och riktigt presterade. Extra kul var att alla de andra 3 valparna från kullen också var där, tillsammans med sina ägare. Skönt och nyttigt att kunna diskutera och jämföra lik-och olikheter och få det bekräftat att det inte BARA är min valp som är stundtals skitjobbig. Katla verkar snarare och turligt nog sakna en del böjelser som hennes syskon har. Hon är till exempel inget fan av att bita och tugga på saker hon inte får tugga på, ( mer än typ strumpor och sånt) inget pappersstrimlande eller möbelbitande. Alla 4 gillar dock bajs, att skälla och att inte vara särskilt rumsrena... hehe. En jätterolig och givande helg var det i alla fall. 

Helgen som var åkte vi iväg och träningstävlade i freestyle här i närheten. Då hade jag och Yume kört igenom hela programmet till musik EN gång innan och det var ju som en kan misstänka ganska knackigt. Hur som så körde jag två starter med dem vardera. Kumo presterade kanske 2% av max, alltså typ inget alls. Han tyckte allt var pisstråkigt och ja, inte så mycket mer att säga om det. Finns ingen mening med att tvinga honom. Vi måste fokusera mera på belöningar och motivation igen innan vi kan börja satsa för klass tre och just nu har dessvärre ingen utav oss ork eller lust. Det kanske kommer sen, eller så gör det inte det och det får vara okej det också. Just nu vill jag hellre satsa lite på den hunden som faktiskt går att satsa på. Yume gjorde en helt okej första start, om en tänker på att hon inte kan programmet än. Andra starten var hon ganska dissträ och tyckte typ att gräset var äckligt på vissa ställen och skulle prompt inte gå där. Hon gör så ibland den knäppa shiban! Jag passade på och belönade ordentligt efter vissa moment som hon kan vara lite tveksam vid och att hon gav mig följsamhet. Jag fick lite inputs av "domaren" och det mesta hade jag redan koll på, men fick lite tips på hur jag ska hantera rekvisitan så att det blir klarare för åskådaren vad programmet handlar om. Det jag undrade mest över var ju om programmet kan vara nått att ha i klass 3 och det tyckte hon, så det kändes bra. På det stora hela så kände jag mig mycket nöjd med dagen. Jag fick kvitto på vad JAG behöver träna på och förbättra för att kunna underlätta för Yume och mig själv i den vidare träningen. Jag tyckte inte att jag pressade mina hundar och ställde orimliga krav på dem och hanterade situationen ganska lugnt och det är någonstans där målet ligger just nu. 

Det är himla roligt att träna det nya programmet. Jag känner att det har mycket rum att utvecklas och det finns så mycket skojiga detaljer att jobba på. Att träna med en shiba får ju dock aldrig först och främst bara handla om detaljer så det jag är mest glad över är att Yume verkar tycka att programmet är roligt i sin helhet och att hon för det mesta ger väldigt mycket engagemang när vi tränar. Idag till exempel så var vi nere på bruks och tränade. Mest så torrgick jag programmet för att det verkligen ska sitta och det tycker jag det börjar göra nu. Och så fick Yume träna lite kedjor där jag belönade upp fart till rundande av föremål för att sedan kunna hålla stadga och sedan fart igen emot mig. JÄTTEKUL tyckte Yume och jag tränade nästan för länge för att jag tyckte det gick så bra. Vi kommer nog inte köra igenom programmet något mer innan tävlingen i Kungsör nästa helg. Ska träffa träningsgänget för ett genrep på tisdag men då ska jag nog fokusera nästan enbart på starter tänkte jag. Kumo som är anmäld till samma tävling ska jag nog inte träna med alls! De var så snälla och lät mig flytta hans start från freestyle 3:an till HtM 1:an. Det finn liksom ingen mening whatsoever att gå in med en start i trean utan program och känna att vi måste tvinga fram något för sakens skull. Känner mig fortfarande lite låst vid vårat senaste program och måste vänja mig mer vid tanken på att skrota det helt. Tänker att vi improviserar lite i HtM:en istället och fokuserar på att få till någon form av glädje och samarbete. Här är en video när vi improviserar HtM utanför IKEA, så han kan ju när han vill shibapojken!   

Inga kommentarer :