fredag 16 september 2016

freestyletävlingar i Holmsund

Min syster har börjat studera på universitetet i Umeå och i och med detta så behövde hon ju såklart flytta dit. Jag erbjöd mig med en speciell baktanke i huvudet att köra upp flyttlasset för det var nämligen så att det vankades freestyletävling i dagarna två med dubbla starter i början av september. Så då slogs några flugor i samma smäll och jag fick anledning att anmäla mig till tävlingen. Jag och mamma åkte upp på onsdagen och bodde i stuga på camping under vårt besök (systers studentrum är ca 15kvm och det kändes lite väl att trycka in 3 personer och lika många hundar där). Vi njöt av den norrländska naturen och umgicks tills det var dags för helgens tävlingar. Yume var anmäld till alla 4 starterna i freestyleklass 3 och jag ville ha möjlighet att låta åtminstone någon av dem bli en belöningsstart. Jag hade inga förväntningar på resultat utan hade som mål att träna uthållighet under tävling, pröva lite olika uppvärmningsrutiner och att se till att den ibland förlöpsupptagna hormonhjärnan hade fokus på matte under tiden på banan och ingenting annat. Vi åkte till tävlingsplatsen en stund redan på torsdagen för att reka läget och känna av planen. Tränade lite starter och skick mot pall. Blev lite nervös av att se att planen låg så nära en skogsväg, men den verkade inte särskilt vältrafikerad (NORRLAND!;)) Fredagen laddade vi upp med vila och havsbad och lördagen befann vi oss på plats i hyfsad tid. Första starten i FS 3:an skulle inleda tävlingarna och Yume skulle starta som nummer 5. Jag tog ut henne när det körde igång och rastade av henne och sen gick vi omkring tävlingsplatsen och körde lite skvallerträning på de andra hundarna så att vi inte skulle upprepa samma sak som hänt i Kungsör helgen tidigare när hon sprang av för att titta lite på en annan hund. Och det visade sig funka alla tiders. Det blev en del missar från oss båda på planen, men vi löste det genom improvisation och utan att förlora fattningen alltför mycket. Jag tappade bort mig med fötterna någon gång och Yume satte inte tajmingen på ett par grejer samt ville inte göra vissa av momenten. Men jag hade med mig henne hela tiden och kände mig väldigt nöjd med vår prestation när jag sprang av planen. Varvade ner henne och tog ut valpen för lite träning och umgänge så att hon också skulle få lite stimulans och det är väldigt skönt att ha en hund på plats som inte ska tävla som jag kan småträna med för att ha annat att tänka på än nervositeten. Vi käkade lite fika och jag kollade resultaten och blev otroligt glad och förvånad över hur bra vi låg till. Vi hade fått cert! Vårt första, och poängen var verkligen inte pjåkig den heller. Det gjorde liksom att pressen på de andra starterna släppte en del, för nu hade vi i alla fall verkligen fått valuta för vår resa. 

Domare 1: 7.8  8.2  8.0  Fint dansnummer! Började jättefint, lite ofokuserat andra hälften av programmet. Många fina rörelser och en del svåra dessutom. Lite mycket hjälper i slutet av programmet. Fint avslut.
Domare 2: 8.6  7.8  8.0  Bra början och avslut! Ni har verkligen roligt och energi på planen. Såg lite fundersam ut på pallen, blev still längre tid. Snyggt "om" runt dig! Hade önskat mer avståndsarbete
Poäng: 24.20
Placering: 3/7
CERT!

Inför nästa start så misstänkte jag att Yume skulle vara ganska trött, men ville pressa henne lite genom att använda externbelöning och sen kanske inte köra hela programmet utan bryta för belöning när hon gjorde något bra. Så jag ställde upp KATTMAT utanför planen och det blev lite väl häftigt för henne och hon kändes ganska splittrad i sin prestation innan hon drog av planen när jag skulle skicka henne runt pallen. Hon hann aldrig fram till belöningen innan jag fick in henne igen och sen fortsatte hon att jobba på rätt bra återstoden av programmet. Efteråt tyckte jag mest att jag hade skött det ganska dåligt med både placeringen av belöningen och att om jag hade hållit i henne mer i skicket så hade hon antagligen inte sprungit av. Men jag var ganska trött så jag kände att jag kunde förlåta mig själv rätt snabbt, speciellt eftersom det ändå gått så bra första starten. 

På söndagen skulle vi packa ihop och fixa innan vi åkte till tävlingsplatsen, men kom fram i bra tid i alla fall. Jag bestämde mig för att inte banvandra denna gång utan ha lite mer tid för rastning. Jag värmde knappt upp henne utan var ganska inställd på att jag skulle belöna med leksak på planen denna starten. Starten tyckte jag hon satte jättefint men sen kom jag av mig helt och glömde typ bort vad jag skulle göra innan jag hittade rätt igen (inte hoppa över banvandringen nästa gång alltså!) och Yume kändes rätt rejält påverkad av det. Så jag belönade upp de moment som hon fuskat med dagen innan och kände mig väldigt nöjd med det. Inför nästa start hade jag hunnit tänka rätt mycket och kommit fram till att jag ville pröva externbelöning igen, bara för att kunna träna på att hålla ihop ett helt program med den. Jag skulle ha ett annat fokus på henne och vara tydlig med att hon INTE fick fuskdra på den. Denna gången ställde jag den på andra sidan, alltså inte åt samma håll som pallen, också ställde jag också mamma där med instruktioner att ta bort belöningen om hon skulle springa av planen. Redan vid första förflyttningen åt det hållet så sneglade hon bort mot belöningen, men då sa jag ett riktigt tydligt och skarpt NEJ, för att sedan ändra tonfall och berömma väldigt mycket när fokuset återvände på mig. På det stora hela var det en mycket ojämn prestation, tajmingen var off och jag överdrev med hjälperna för att få henne att orka, men hon hängde med hela vägen. Vi var rätt trötta båda två när vi låg i avslutsposen och sen fick hon äntligen springa och äta sin kattmat. Jag var bara så himla nöjd med att vi slutfört och att vi hade hållit ihop. Dubbla dagar och dubbla starter är MYCKET, även för en rutinerad hund, och för oss är det fantastiskt! Jag sög på den känslan och tittade inte på resultatet utan kände att det ändå inte skulle räcka någonstans utan ville fokusera på min nöjdhet med helgen. Tji fick jag! Ytterligare ett cert och dessutom klassvinst blev det.

Domare 1: 8.6  8.9  7.9  Fantastiskt roligt att se er inne på planen!!! Ett underbart bra komponerat program som passar Yume mycket bra!!! Bra utnyttjanden av planen & bra med svårigheter där du gör olika/andra saker/riktningar än Yume. För att få ännu högre poäng tänk på att inte skymma hunden för domarna i vissa moment. Fint samarbete. För att få högre poäng i kat 3 så önskas tydligare betoningar och fraseringar i rörelser- alltså mer tajming. Men överlag superbra jobbat!
Domare 2: 7.2  8.0  8.0  Underhållande program att se. Många toppenfina rörelser, men tyvärr en del missar vilket drar ned poängen. Något hårt kommando på ett ställe där du ropade NEJ, men i övrigt positivt intryck av ert framförande :)
Poäng: 24.30
Placering: 1/7
CERT! 
på god väg mot championatet...
Så vi åkte därifrån med alla mål som jag satt med denna tävling uppfyllda, och sedan mer därtill. Äntligen så har jag fått testat programmet mer ordentligt och fått respons och också bekräftat att innehåll och musikval är lämpligt för klassen. Kul att få så mycket domarkommentarer att jobba vidare med! Utförandet kommer ju säkert även i framtiden vara ojämnt då jag har är en sådan typ av hund där dagsformen är väldigt avgörande, men ju säkrare vi blir med programmet, dess kedjor och moment ju bättre förutsättningar kommer vi att ha tänker jag. Att ha testat olika uppvärmningsrutiner och att få chans att tävlingsträna är också mycket värt. Så himla nöjd med både min egen och Yumes insats. Hon har mognat så otroligt mycket sedan vi startade vår freestylekarriär och jag har blivit så himla mycket bättre på att se vad hon behöver även om det finns mycket kvar att bli ännu bättre på. Nu får vi se när det vankas tävling igen, men fram tills dess så ska vi försöka ligga i med tränandet i alla fall.
På prispallen Lördagen
CERT-champagne på lördagkväll
Vinnare på Söndagen

Inga kommentarer :