söndag 24 juli 2011

Utställning Köping Internattionella 23/7 2011

Igår var vi på utställning igen. Denna gång debuterade vi i den officiella juniorklassen (valpklass som vi hittills tävlat i är inofficiell) och dessutom så var det en internationell utställning.

Juniorklass hanar
Tandvising för domaren Henrik Johansson

Kumo skötte sig verkligen strålande! Inte nog med att det var domaren som klämde och hade sig, utan det var dessutom en domarelev på plats så hela proceduren skulle göras en gång till. Trots detta fick Kumo "bara" VG, domaren tyckte att han var för lång i kroppen och att pälsen inte var tillräckligt sträv. Kritiken som löd:

Mkt god typ. Ngt långsträckt. Lagom stop. Bra ögonform som kunde vara mera snedställda. Vällutande öron som kunde vara mer rundade i ytterkanten. Harmoniska vinklar. Ngt flat i bröstkorgen. Kunde ha stabilare svans. Pälsen kunde vara mer strittande (?); är ej i bästa kondition.

Men jag är som sagt mycket nöjd. Pratade lite med hon som äger Kumos pappa som också var där och ställde ut flera hundar, och hon sa att han hade tagit lång tid på sig att växa till sig. Så jag är inte speciellt orolig. Och dessutom så spelar det inte sååå stor roll för mig hurvida han lyckas på utställningar eller inte. Det var liksom inte därför jag skaffade hund. Det är tusen gånger viktigare med hans fina temperament och lätthanterlighet! Så som sagt; mycket nöjd med hur han skötte det. Här är lite fler bilder på fina shibor:

Hanen som slog Kumo i Juniorklassen och som sedan blev 2a bästa hane.

Championklass hanar

Hanen som blev BIM

2a bästa tik, tyckte hon såg så fruktansvärt mysig ut!

BIM och BIR i ringen

Jag kan inte förstå att den här sötnosen inte vinner jämt. För mig är han den vackraste shiban, jag till och med hunden, av alla! På fredag ska vi till Ransäter och ställa och sen får det räcka med utställningar på ett tag.

Inga kommentarer :