onsdag 6 mars 2013

Välförtjänt soffhäng

Ikväll har vi varit och onsdagstränat igen. Tanken är att det mest är störningsträning inför sommarens tävlingar i freestyle, men nu känns det som om jag har kommit över den där osäkerhetsspärren och vet att vi faktiskt klarar av att träna med den störningen som finns där och därför kunnat gå vidare lite till att faktiskt finslipa kedjor och uthållighet när vi är där. Idag fick jag en del Aha-upplevelser när jag tränade och känslan efteråt när vi kommit hem och hela träningen landat i tanken känns bara såå bra! När vi först kom dit var vi där först och därför stissade Kumo upp sig lite när de andra hundarna kom. Det tog ett litet tag innan han kunde släppa det och verkligen fokusera. När det gått en halvtimme med lite positionsarbete och allmänt trixande så kändes det som om det gick helt ok, men energin fanns inte riktigt där alls. Ska vi avsluta eller ta en fikapaus tänkte jag. Det blev en fikapaus och Kumo kom ner i varv ordentligt och efter det så gick allt skitbra. Toppenfokus och vi passade på att träna stadga och att vara rätt nära de andra ekipagen. Men det största Ahaet fick jag när jag prövade att externbelöna med godis i skål. Jag har alltid trott att det här med externa belöningar inte är någonting för oss, men det gick ju så mycket bättre. Jag har ingen riktigt bra förklaring för varför jag inte trott att det skulle funka. Kanske att jag trott att han skulle tappa i fokus på mig eller nått. Men det blev ju snarare motsatt effekt. Nä, det här ska vi utveckla! Nu blir det lite göttigt häng i soffan innan vi bäddar ner oss och säger godnatt.

Inga kommentarer :