tisdag 5 mars 2013

Valplängtan

Idag har vi varit Whippetvakter i ett par timmar. Man glömmer valpåldern så himla fort och hur mycket jobb det är och fastän Love inte är någon pluttvalp så är han i allra högsta grad en valp och som en sådan så kan man ju inte ställa några krav på att de ska kunna saker, ganska självklart eftersom det inte finns en endaste valp som när den är född kan gå i koppel perfekt, vet vad nej betyder och tålmodigt sitter och väntar på sin tur innan man får gå ut genom dörren. Allt det här får man lära dem. Men när man är inkörd med sin alldeles perfekta hund som vet vilka rutiner just ni har, så är det lätt att glömma. På ett sätt är det skönt att inte ha valp just nu, utan bara få uppskatta att det bara är jag och Kumo, som i vardagen är så jävla skitlätt att ha och göra med. En valp kräver tid och otroliga mängder tålamod. Detta kan jag säga fastän jag är så sjukt himla sugen på valp just nu. Jag är så himla pepp på en till flockmedlem att lära och dela alla de där vardagliga små grejerna med. Den jobbiga valpåldern är över på ett litet kick och den är ju faktiskt inte bara jobbig utan helt underbar också. En liten naken mage som vill sova på din bröstkorg och hela tiden följa med för att se vad du gör. En liten individ som du kan lotsa igenom världen och hur den där kontakten er emellan växer fram.

Vi får se vad det blir av med mina valpplaner. Den ursprungliga idén var valp till sommaren och att börja plugga till hösten. Nu ser det dock ut som om det kommer bli jobb både sommar och höst och jag vet inte hur vida det kommer gå att kombinera med valp. Det löser sig på ett eller annat sätt, alltid!

Inga kommentarer :