söndag 23 juni 2013

Freestyle Karlstad 21-22/6

Nu är vi hemma igen efter en långhelg i Karlstad. 2 dagars freestyletävling var anledningen. Jag åkte med låga förväntningar med tanke på förra helgen, och tänkte bara att vi skulle få lite välbehövlig tävlingsträning. På fredagen var det stekhett, kvalmigt solsken och klass 1 startade tidigt på dagen. Det fanns möjlighet att starta i godisklass innan tävlingarna, så det gjorde vi och det gick hyfsat. Det märktes att han var påverkad av värmen och han ville helst vara i skuggan. Så jag gick in på planen med honom inställd att det skulle bli disk. Han var väl marginellt mer aktiv på planen än i Köping, och jag prövade med all pepp jag kunde åstadkomma, men det hjälpte inte så vi bröt och det kändes helt ok. Vi stannade klassen ut, men värmen gjorde att vi gav upp och åkte och åt istället för att vara kvar hela dagen. 

Lördagen var istället kall, blåsig och regntung, och vilken skillnad på hunden! Han kändes mer bekväm med platsen och verkade veta vad det var som gällde. Vi gick in på planen och jag kände mig faktiskt hyfsat avslappnad och klar. Och så körde vi! Och jodå, idag hade Kumo lust att vara med! Jag fick peppa en hel del och flytet var inte det bästa så det blev en del improviserat, men han ville! Jag var helt glädjerusig när vi sprang ut från planen och jag minns inte riktigt helt vad det var som hände där inne egentligen, men det spelade liksom ingen roll för känslan var så bra. Jag blev så chockad när jag såg att vi lyckats få ihop 22,35 poäng!! Och med bara 0,5 poäng ifrån uppflytt! Helt sjuk! 

Men nu vet jag att det här med freestyletävlan inte är ett helt omöjligt företag utan att det faktiskt går! Så himla skönt känns det! Och tusan så stolt jag är över min lilla Kumopluttis som trots att han tycker att det är så konstigt att befinna sig i centrum bland massa främlingar, presterar. Och stolt över mig själv är jag också! Att jag faktiskt vågar mig på såna här konstigheter. Det blir nog ett tag tills vi tävlar nästa gång. Men träna med siktet på tävling, det ska vi göra!

Paus i skuggan på fredagen
Syster var med, och så Yume förstås! Som tyckte det var spännande, men det där med att matte ska gå iväg från henne med Kumo och hålla på å ha sig, det har hon svårt att se nån mening med..
På hotellrummet
Avslappnad kontakt innan lördagens tävling
I freestylemunderingen. I brist på rutigt fick det bli randigt till countrytemat.
Två glada skitar på en välbehövlig promenad i Karlstadsskogen.
Kumo tar igen sig på hotellet efter två tävlingsdagar.

Inga kommentarer :