torsdag 27 juni 2013

Liten blir lite större

Lilltjejen har redan passerat 5 månader och har varit här i ca 3 veckor. Men det känns som om hon alltid varit här faktiskt! Vi har kommit en bra bit med att lära känna varandra och hitta dynamiken i hur vår lilla flock kommer funka.  Hon har så mycket energi och vilja, men också en vilja att förstå och göra det matte vill. Alltid redo för upptåg och nya upplevelser. Tänk att en sån liten hund kan ha en sån stor personlighet, det är väldigt fascinerande! Jag behöver ju inte säga att jag fäst vid mig henne något otroligt! 

Vi har hunnit vara på valpkurs två gånger och hon är nog en liten stjärna in the making. Fokus på mig och en vilja att arbeta, det är jättehäftigt! Allt som har med fart och energi har hon väldigt lätt för. Då är det lite svårare med att kunna vara passiv. Det är inga problem när det inte händer nått, och när matte och Kumo är passiva, men att t.ex. sitta och titta på när vi tränar utan henne, det är en pina, och det ska alla minsann bli varse om (shibaskrik AB!)! Så det får vi lägga lite krut på, för det vill jag att hon ska klara av, och det blir nog inga större problem bara man tar det i sakta mak. Sitta lugnt och stilla i cykelkorgen går bättre och bättre i alla fall.

Sin första utställning är hon anmäld till också, och det är SNART! Och jag har inte ens börjat springa vänstervarv med henne. Hantering och lite bord pysslar vi ju med då och då plus att hon fick göra sånt rätt mycket hos Helene. Så heeelt otränad är hon inte, och det är bara en inoff, men vi vill gärna starta karriären på bästa möjliga sätt. Så i nästa vecka blir det hårdträning med det!

Jag jämför henne väldigt mycket med hur Kumo var i samma ålder, och det finns både likheter och skillnader. Jag har ännu inte märkt av någon större trots, men jag lär väl förbereda mig på att det kommer, att tro att man ska få slippa den vore ju bara korkat, men med tanke på hur j*vla skitjobbig Kumo var i perioder så får den gärna ta ett tag på sig. Så att vi riktigt hinner hitta varandra och hur vi funkar ihop. Jag tvivlar inte en sekund på att det så småningom kommer bli en fantastisk hund utav henne i alla fall.

Inga kommentarer :