söndag 20 oktober 2013

Freestyletävling Kungsör 19/10

Då har vi tävlat freestyle inomhus för första gången. Igår var vi iväg till Kungsörs hundarena för dubbla starter i FS I. Jag hade inga förväntningar på uppflytt trots att vi tog det sist, utan såg fram emot att se hur det skulle vara att tävla inomhus. Vi var där i god tid, särskilt eftersom jag och Kumo skulle starta väldigt sent i första klassen. Så vi rastade av oss, käkade, gick på toa en miljon gånger och allmänt varvade ner. När det var ca 12 starter före så gick vi ut och promenerade lite och påbörjade uppvärmningen. Man fick gå på tävlingsplanen från utsidan av huset och jag tyckte det var lite jobbigt eftersom jag kände att jag inte hade riktig koll, men jag fokuserade på att känna av Kumo och jag tyckte att han kändes lite sval, men uppmärksam och i alla fall inte seg. När det var vår tur så försökte jag verkligen ta tid på mig, men det är svårt, måste bli bättre på det. Tror jag måste stanna upp och ANDAS innan vi börjar. Det första han gjorde var att sätta sig och klia sig, i båda starterna faktiskt. Jag fick i alla fall inte panik utan påkallade hans uppmärksamhet när han tappade och försökte hålla mig till programmet med lite improvisation när jag kände att det blev för oflytigt. Han tappade fokus flera gånger, men lyckades komma tillbaka med en del pepp från mig. Han kändes också lite "brallig" och var nog lite sugen på att springa av planen och kika vad publiken hade för sig, men det lyckades jag avvärja. Slutet kändes bäst på hela programmet vilket gjorde att vi gick ifrån planen med en riktigt bra känsla. 23.05 blev poängen (7.15, 7.70, 8.20) men inget uppflytt, pga för låga poäng i "utförande". Men som sagt; bra känsla i magen! Plats 10 av 30 startande blev vi också.

Domarkommentarer :
Lite segt i några partier, annars fint utförda moment. Jättebra tolkning av musiken. Bra jobbat!

Grymmt avslut!! Från stegra till sitt fint är svårt :) Lite ofokuserad, stundtals bra. Fin tajmning till musiken. Kanske kortare program så att hunden orkar? :)

Sen var det bara att ladda om till nästa start. Det blev väl en timme emellan och vi tog det mest lugnt. Den innan oss blev diskade så då blev det snabbare in på planen än jag hade tänkt och jag blev ställd och tappade fokus. Var helt fast i tanken att det skulle bli en bra start, så när musiken inte kom igång precis när jag gav tecken tappade jag fokus igen, så starten blev inge vidare och det kom liksom aldrig tillbaka. Var så fokuserad på att det inte skulle bli några stopp så jag improviserade för glatta livet när Kumo inte var så sugen på att göra det jag ville. Slutet blev inte alls som det var tänkt, men ja ja. Inga stora missöden på planen så jag kände mig nöjd ändå. Poängen blev 22.40 och ingen uppflytt, men vi var närmare i den här starten än i den andra eftersom utförandepoängen är liiite högre (7.20, 7.50, 7.70) Plats 20 av 24.

Domarkommentarer:
Det är så nära, vill gärna ge uppflytt men några stop för mycket. Kämpa på, ni är duktiga! :)

Bra jobbat av matte :) Kumo inte riktigt på humör just nu. Många bra rörelser, men för många missar. Jobba på :)


Min kompis som var där som funkis filmade oss med sin mobil. Hela första kom inte med, men ja.. man ser ju typ lite i alla fall..

Ja, summa summarum är i alla fall att jag är nöjd. Inga missöden och vi har skaffat oss fler nyttiga erfarenheter när det kommer till tävling. Fick förutom peppande domarkommentarer en del positiva kommentarer från mina medtävlande. Känns jättekul! Freestylefolk känns så himla skönt avslappnade i sitt tävlingstänk. Duktiga på att hitta positiva saker att säga och komma med konstruktiva tips. Jag skulle behöva skriva en liten handbok till mig själv för tävling, så att jag kommer ihåg allt jag lär mig. Jag har en tendens att glömma annars. Nästa tävling blir i Karlstad om 3 veckor. Då är det 2-dagars-tävling och jag grunnar som bäst på hur vida jag ska anmäla mig till Htm:en. Ingen, en eller två starter? Det är ett tag kvar på anmälningstiden så jag har tid att fundera på det.

Inga kommentarer :