onsdag 9 oktober 2013

Lite träningstankar

Något som är en stor bidragande faktor till att jag faktiskt tränar och aktiverar mina hundar såpass mycket som man gör, är att jag får sån energi till det. Visst kan det kännas trögt när man kommer hem efter en slitig arbetsdag att gå ut i snålblåst och regn. Men oftast när jag väl bylsatt på mig och tagit mig ut och börjar gå så lättar det liksom. Hundarna är glada och ger kontakt och man bara fortsätter gå och gå, fastän man tänkt att det bara få bli en snabb sväng. Och kanske stannar man till på en liten gräsplätt och kör lite inkallningsövningar, freestyletrix och bus och det syns hur kul de tycker att det är. Ja, sånt gör mig glad, det fyller på energi och stannar tiden för en stund. Det är så jag vill att träningen ska kännas. Glädjefylld och otvungen! Och visst går inte vägen spikrakt uppåt, och framstegen kanske inte staplas ovanpå varandra. Men de finns där, det syns och känns och det får ta den tiden det tar.

Idag ville Kumo riktigt jobba, det syntes på honom. Vi körde igenom programmet och första halvan känns klockren, men det är där i tempohöjningen som det blir lite kärvt. Får fortsätta spåna lite på hur vi ska ha det där. Ska försöka att inte överträna honom tills nästa tävling, den är ju redan nästa helg. Jag har bra i alla fall bra känsla, det känns som om det lossnat i och med det där uppflyttet. Nu vet jag att vi kan!

Jag fascineras över hur Yume är en heeelt annan hund att träna med mot Kumo. En helt annan snabbhet i både huvudet och kroppen. Med henne kommer jag, om jag vill, kunna utvecklas väldigt i att träna hund och det känns fantastiskt att känna så. Fastän hon är i döv-mode ibland så kan hon liksom bara slå helt om när man erbjuder henne jobb och samarbete. Att hon redan nu ibland kan göra något FÖRSTA gången man säger kommandot utan att behöva visa med hela kroppen vad man vill känns ju väldigt häftigt bara det, sånt är man inte jääättebortskämd med av Kumo precis... Dock så måste jag fortsätta att träna på att ha henne uppbunden, det är fortfarande jättejobbigt för henne även om jag tyckte det gick rätt bra med det idag också, där ska Kumo ha lite plus i kanten också som trots hennes gnällande inte blev störd.

Båda två blev väldigt nöjda med sin träningsstund och nu ligger de och sover bredvid mig i sängen, mysnosar!

Inga kommentarer :