söndag 10 november 2013

Tävlingshelg i Karlstad

Alldeles nyss hemkommen från Karlstad och tänkte sammanfatta lite kort här om helgens tävlingar. Jag, lillasyster och hundarna gav oss av vid 5-snåret igår och vi var framme nån gång runt 8. Jag startade som nr 19 av 21 i klassen och hade alltså gott om tid att gå bana, rasta och värma upp. Lokalen var rätt liten, hallen i princip obefintlig och det fanns bara plats med ett fåtal burar inomhus, så tyvärr så känns det som om hundarna har fått spendera merparten av den här helgen i bilen. Planen var några kvm mindre än den brukar vara, men den var helt inhägnad, något jag tyckte var jätteskönt. Ett annat plus var att man fick ta med sig hunden in på banvandringen, inte för att det uppenbarligen spelade någon roll för Kumo, men jag inbillade mig att det var bra. Sen efter det så gick vi direkt ut på en liten promenad och därefter började vi värma upp lite smått. Det fanns ingen yta inomhus att göra det på, så man fick vara ute och sen slussas in i den yttepyttelilla hallen till en liten fålla i direkt anslutning till planen och där invänta att man fick komma ut på planen. Lite meckigt, men det flöt på rätt bra ändå tyckte jag. Ja, men jag börjar väl med att visa först, analysera sen:
Ja, vi stötte ju på en viss sorts problem i alla starter under helgen, nämligen att Kumo ibland gjorde en liten avstickare för att skälla ut publik eller domare. Så har han ju inte gjort förr, utan mer segat ner sig när han varit ofokuserad. Det kändes som om det var ett sätt för honom att hantera den konstiga situationen på. Han har ju inte riktigt fattat varför alla ska GLO på honom för. Men känslan var ändå så himla bra på planen. Han kommer ju igen efter att han dummat sig! Både starten och avslutet är kanon och det här är det utförande hittills som är närmast hur programmet ser ut "på pappret". Jag var RIKTIGT glad när vi kom av planen, och det kändes som att även Kumo var det!

22.75p
Domarkommentarer: Bitvis jättefint. Lite stopp och skäll på publiken stör flytet en aning. Utmärkt tolkning med passande musik. Idag skulle ni nog tjänat på ett liite kortare program. Bra jobbat! :)

Jättefint och bra samarbete, även om publiken var lite otäck ;)

Sen var det bara att ladda om inför htm:en där jag startade först i klassen, så det var inte så lång väntetid för oss emellan starterna, vilket jag tyckte var super. Då behövde vi inte sega ner oss. Vi gick in på planen med bra känsla som tyvärr inte riktigt räckte, Kumo gjorde samma sak igen i denna start. Men samma sak här: Bra start, dumgrej, fokuset kommer tillbaka och bra avslut och vi sprang av planen glada.
20.35p Domarkommentarer: Bitvis jättefina positioner. Lite brister i koncentrationen + överskrider 2m regeln vilket drar ner utförandet. Bra tolkning och planering. Passande musik.

Bitvis riktigt fina positioner och kontakt. Synd med lite okoncentration. 

Sen var vi klara för dagen och tog en skogspromenad i regnet innan vi åkte till hotellet där jag sov i ett par timmar innan det var dags för kvällsmat och kvällsmys innan vi knöt oss. Kumo låg nöjt och tuggade ben medan Yume tog på sig vaktmössan och fick därför ligga bredvid mig nästan hela natten så att hon skulle vara tyst. Idag var inte klass 1 förrän på eftermiddagen, men jag och Kumo åkte ändå dit på morgonen för att vara med på banvandringen. Jag tänkte att han skulle behöva det med tanke på hur han hade reagerat. Och han var pigg och med och ville till och med leka på planen så det kändes jättebra. Men när vi sedan kom dit på eftermiddagen så hann både han och jag sega ner oss och ja, vi hade väl inte så mycket ork. Jag kände av att han inte var särskilt lättpeppad och hade inte den energin som krävdes för att peppa upp honom. Så dagens start kändes sådär. Jag blev frustrerad för det ska väl erkännas att jag bra gärna ville ha ett uppflytt, så jag var där och petade på honom när han kom av sig och började skälla. Nä, det var jag som gjorde bort mig där! Ser hur många förarmissar som helst på videon, men ja, ännu en gång får jag ju på pappret att det är först och främst JAG och mitt humör som sätter standarden. Kumo har aldrig varit, och kommer aldrig bli en sån hund som räddar upp förarmissar, och det vet jag. Orken fanns inte där idag helt enkelt. Han är till och med så frustrationstrött att han nafsar mig i knävecket min lilla Pluttis <3 Haha! Aja, vi kämpar på och fick i alla fall lite välmenande domarkommentarer.
21.20p Domarkommentarer: Kämpa på, idag var det mycket som störde runt men ni har ett bra program och passar fint ihop. Lycka till!

Väldigt gulligt backa! Lite svårt att se tolkning då utförandet strulade. Tänk på att inte peta på hunden när han tappar fokus! Jättebra när han är på!

Japp, det har varit en lååång helg och jag har inte smällt allt än på långa vägar. Men mera erfarenhet har vi fått och nu ska de så småningom analyseras och göras om till slutsatser som tar oss vidare. Eller nått sånt... Skulle behöva träna myycket på publikstörning nu. Får väl samla ihop en skock främlingar som får stå å glo när vi tränar. Och sen så kanske kanske att jag byter program lagom till säsongens sista tävling som är om knappa 2 veckor.

1 kommentar :

Linnea sa...

Så roligt det var att se likheterna med Zumi! Minns, appropå det du skrev om att sega ner sig, en tävling där Zumi enbart kunde stå still samt vinka... Han hade ju jättehärlig energi och du också! :) Vi får ses i Linköping - och kanske byta godis med varandra, ett trick jag lärt mig funkar himla bra. Zumi äter hellre någon annans torra frolic än mattes köttbullar, för det är ju ett Nytt Godis!