onsdag 31 december 2014

Sammanfattning 2014

Så! Här kommer en liten sammanfattning om de mål och hur vida de infriades det här året.

 Freestyle 2014:


*Gå en fortsättningskurs för Sussane Jaczewski med båda under våren.

*Fortsätta träna in fler och mer avancerade trick. Bl.a. Baklängesslalom/kunna jobba mer på distans/med rekvisita
*Debutera med Yume i klass I i både FS och Htm
*Nytt, kortare program med Kumo och stanna i klass 1 året ut, vi siktar på att ta fler uppflytt, men framför allt ha ROLIGT på planen, kommer enbart tävla inomhus eller inhägnat och bara 1 start/tävling
*Fortsätta hitta rutiner som passar för oss alla med träning/tävling, bli ännu bättre på att läsa av hunden och vara öppen på snabba lösningar i olika situationer.

Jag är minst sagt nöjd över Yumes första tävlingsår. Vi prövade oss lite försiktigt fram med olika program och teman innan vi hittade rätt med ett samurajprogram som gav oss två förstaplaceringar och titeln FDI. Hon fixade också 2 uppflytt i klass 2 med bra poäng och placeringar. Någon Htm hanns liksom inte med, men den kommer nog så småningom den också. 

*Yume FDI
*Yume 2 uppflytt i klass 2
*Plats nr 4 på Svenska freestyleklubbens lista Årets Nybörjarhund Freestyle!

Kumo den kämpen har utvecklats så mycket på det här året! Under varenda start har han gjort sitt bästa och inte gjort en enda avstickare för att syssla med annat som att skälla ut domarna eller publiken. Så hans lägstanivå har verkligen höjts även om det tyvärr inte har återspeglats i poängen. Vissa har verkligen älskat vårat "Wuthering Heights"-Program, andra var inte lika imponerande, och det känns helt ok. Han kommer få sitt sista uppflytt i 1:an och jag ser fram emot att utvecklas mer ihop med honom!

Viltspår 2014:

*Jobba på Kumos uthållighet och motivation, inte gå för snabbt fram.
*Träna med sikte på anlagsprov för Yume

*Ev anlagsprov sommar/höst för Yume

Nä, det har inte blivit så mycket spårande i år. Men de gånger vi varit ute så har det gått riktigt bra. Yume är ett litet tåg som tuffar på i spåret och löser alla de problem hon stöter på, på ett systematiskt och självständigt sätt. Lite intensivträning så är anlagsprovet inget problem, det är jag övertygad om. Men jag vet inte om det är något jag kommer satsa på under nästa år heller. Kumo har skött sina få spår hyfsat bra. Det handlar som sagt om motivation och uthållighet för hans del,  och de dagar när den är där, då jobbar han på riktigt fint.


Utställning 2014:


*Ställa ut Yume officiellt 2 gånger under året

Yume blev utställd 4 gånger officiellt under året. Resultatet blev 1st VG, 3st EX, 2st CK, 1st CERT, 1st R-CERT, 1st R-CACIB, 1st BTKL2, 1st BTKL4

Agility 2014:

*Inleda Yumes agilitykarriär
Nej det blev inte så mycket agility i år, men jag är fortfarande väldigt sugen på att se hur bra Yume skulle kunna bli. Hon har nosat lite på de olika hindren, men vi skulle behöva komma iväg regelbundet och träna så det ska vi försöka få till under 2015.  


Rallylydnad 2014:


*Lära och träna på nybörjarklassens skyltar
*Tävla minst 1 gång officiellt i nybörjarklass
*Startat i nybörjarklass 3 gånger med 1 kvalificerande resultat


Övrigt 2014:


Kumo
*Få ner och hålla vikten och muskla upp genom regelbunden allsidig fysisk träning (som skritt-träning, löpträning, vattenlek, klövning m.m). Ev vibbplatte-behandlingar med jämna mellanrum.
Kumo gick ner i vikt i början av året och har sedan dess hållit vikten riktigt fint. Under sommaren fick han simma en del och springa mycket löst i inhägnad, vilket hans kondis verkligen gynnades av. Han har också fått en sele att träna dragweight med som vi ska fortsätta jobba med.

Yume
*MH eller BPH under vår/somma
Check! Godkänt BPH i september med ett trevligt resultat

*HD/ED-röntgen samt kolla patella under våren 
Efter lite krångel så fick vi äntligen en helt friröntgad Yume!

Övrig hundträning:
Vi har under året prövat på sök. Något som speciellt Yume visar stor fallenhet för. Yume har också gått en unghundskurs där vi fick träna vardagslydnad med olika störningar.

Matte
*Gå en hundmassagekurs ute i Möklinta - 
Har inte anordnats en 2014, men jag hoppas att mitt tjat ska löna sig och att det blir en i början av året. Annars får jag söka mig någon annanstans, för detta vill jag verkligen göra.

*Fortsätta att jobba på att bli bättre på att planera och strukturera
*Tänka på att inte planera in för mycket, ge tid för vila och andra icke hundrelaterade aktiviteter också.
*Uppdatera här när det händer saker, inte för att jag "måste" utan för att jag vill! 
Nä, det är svårt för mig med sånt här. Men är det något jag har insett det här året så är det att jag verkligen MÅSTE ge mig den tiden för mig själv, för om inte så orkar jag inte med. Så sjuk och oformlig som jag varit det här året var det längesen jag var, och det funkar inte. Det har varit en del jobbiga saker det här året. Flytten, en massa olika konflikter, och tid som inte räcker till. Men jag vet att jag kan, och jag ska, och jag behöver egentligen inte ett nytt år för att ändra på saker jag vill ändra på.

2015 här kommer vi!

Inga kommentarer :