söndag 5 april 2015

Rallyplanering

Nu är vi anmälda till Yumes allra första, och för Kumos årets första: rallytävling! På hemmaplan på Sala BK till och med! Ska bli så spännande att se vad Yume kan tänkas prestera i denna sport. Vi har egentligen aldrig gått en hel bana, men vi kan ju alla moment. Den största svårigheten är att jag själv ska hålla mig lugn och ha en plan för hur jag ska bete mig. Jag har ju bara tävlat rally ett fåtal gånger med Kumo och det är liksom mer att hålla reda på, rent motoriskt, om man jämför med freestylen där man liksom koreograferar sina rörelser. Så jag försöker träna mest på den biten, att hitta ett konsekvent system för hur jag ska röra och föra mig vid träning. 

Kumos största svaghet är uthålligheten och att tycka att fotgåendet är roligt mellan skyltarna, men jag märker att belöningsträningen även har gett resultat där. Han KAN gå fot och jag behöver inte pjåska och belöna honom när han inte uppfyller mina belöningskriterier för att "han i alla fall försöker". Yume kan vara allt från världens duktigaste som inte ens släpper matte med blicken under träning till att bara flänga och fara överallt. Jag siktar personligen på att jag ska minimera de poängavdrag som jag själv står för, dvs koppeldrag och skyltförvirringar för klarar jag det så ska det mycket till om det inte blir godkända resultat. Oavsett hur det går så tänkte jag att vi ska tävla rally ett par gånger i sommar och se om vi kan få diplomet i nybörjarklassen.

Inga kommentarer :