torsdag 17 september 2015

En apporterande shiba

Detta var något jag trodde att jag ALDRIG skulle se! Kumo som glatt och frivilligt håller en apportbock! Även om jag vid det här laget måste kunna anse mig ha bra koll på träning med envisa urhundar och att ingenting är omöjligt att lära dem så har jag haft ett STORT mentalt hinder när det kommer till det där med apportering. "Mina hundar VILL inte", "Mina hundar FATTAR inte", "Mina hundar KAN inte" har det hetat när den alltför uppenbara sanningen har varit "Matte VILL inte, FATTAR inte, KAN inte"! Så jag beslöt mig för att skjuta undan ALLA de där tankarna och bara göra. Jag bara började träna. Under dessa år med Kumo har det smugit in små övningar när det häller greppande och hållande under väldigt ostrukturerade former så jag tog bara vid och utvecklade med omvänt lockande, och ett par dagar senare; voila! Så svårt var det! Vi har lååångt kvar innan ett färdigt moment, men nu känns i alla fall inte skylten "bärande av föremål" i rallyns mästarklass som något obestigbart berg längre. Och vem vet.. nån gång kanske vi siktar på LK1 också ;) Yume är något av ett tuggmonster. Jättebra grepp så länge hon har motstånd men så fort jag släpper så är det tugg tugg tugg. Men jag ska drilla henne en massa i omvänt lockande så tror jag nog vi kan få till något där med.

1 kommentar :

Anonym sa...

Så himla duktig!