söndag 27 september 2015

Rally Fortsättningsklass Storfors 26/9

Banskiss
Igår var vi i Storfors och tävlade för andra gången i fortsättningsklassen jag och Kumo. Vi fick vänta rätt länge på plats innan det var vår tur, men det var fint väder och trevligt arrangerat så det gjorde inte så värst mycket. Enligt mig en ganska lätt bana, men för Kumo ett par skyltar som inte är några favoriter precis, däribland "dubbel slalom" som var första momentet. Jag kände att bara samarbetet flöt på så skulle vi absolut ta oss runt. Det som var lite oroande var om han skulle störa sig på småknotten som det fanns lite av, eller om han skulle få för sig att det var för varmt, så jag försökte försätta mig i en lagom peppig och kravlös sinnesstämning. Och nä, han tyckte inte slalomen var så värst roligt så han stannade upp två gånger, tittade sig lite omkring och funderade på om han skulle hitta på något annat, typ springa fram till domarna och skälla ut dem. Men med lite lock och pock fick jag med honom. Det tog dock ett par skyltar innan han kunde släppa känslan helt men jag parerade det riktigt bra om jag får säga det själv. Så vi drog på oss sammanlagt -12 i BRIS (bristande samarbete) och jag var tvungen att ta ett springskutt där det inte skulle vara något för att fånga upp honom och fick förarfel, detta på banans första 4 skyltar. Men sedan, efter hopphindret så jobbade han på så himla bra och skötte sig perfekt resten av banan. Funderade liksom inte en sekund på om han skulle lägga sig i det fuktiga gräset till exempel, och tempoändringarna gick toppenbra. Klantmatte lyckades komma åt en skylt med foten och fick ytterligare -1, men vi kom runt på 87 poäng vilket jag är väldigt nöjd med. "Matte jobbar bra! Fin kontakt!" Stod det på domarprotokollet och vi kom på en delad 8:e plats av 30 starter. Lite synd att det inte blev filmat, nästa gång får jag fråga om någon kan göra det för det är faktiskt mycket värt att kunna titta på efteråt och se vad man egentligen gjort på banan. Så nu har vi vårat andra kvalificerande resultat i klassen. Nu är det tyvärr inga fler tävlingar i rally inplanerade på ett tag. Kanske att det blir i slutet av November och då siktar vi såklart på titeln.

Inga kommentarer :