torsdag 17 september 2015

Sommardansen i Kungsör - Yumes tävling

Sent omsider så kommer här en liten rapport från Yumes tävlingsdag i Kungsör för ett tag sen. Och vilken skillnad från när vi sist tävlade HtM. Den här gången var jag så mycket mer avslappnad, kände ingen större prestationshets och hade det helt klart med vad jag ville ha ut känslomässigt från den här dagen. Jag har ännu inte hittat "den perfekta uppvärmningsrutinen" med Yume på samma sätt som med Kumo, men just nu har jag fokuserat på att själv hitta en avslappnad och fokuserad sinnesstämning som i sin tur hjälper henne att känna det samma. Jag hade efter en del funderande kommit fram till att INTE köra med extern synlig belöning utanför planen, jag hade gärna prövat det och ångrade att jag inte hade anmält till den andra starten, men så kan det vara. Yume trodde nog däremot att det fanns en externbelöning eftersom hon far iväg med en jääävla fart när jag säger BRAAA när vi är klara (detta är ju för övrigt inte ett ord jag använder som belöningssignal (!!) så det måste vi träna mer på att det ska bli tydligare vilka ord det är som gäller för vad egentligen!). Jag är supernöjd med hur position 10 funkade, det syns att det är den positionen vi tränat mest på inför denna tävling och jag tyckte hon kändes väldigt trygg i den. Starten funkade precis som jag ville. Sen går hon alldeles för långt bak i mellanpositionen vilket skapade otrygghet hos oss båda och dessutom gör att jag råkar trampa på henne ett par gånger. Men inga sura miner och hon hämtar sig på en gång. Detta har vi ju också tränat en del på, att det till och med kan vara lite kul att bli trampad på, man ska inte behöva vara rädd för mattes fötter! Efteråt så tänkte jag igenom vad det kunde tänkas vara att som gör att hon inte alls håller samma position som på träning. Och jag tror att det har att göra med mitt kroppsspråk. Jag tror inte att jag "dansar" på samma sätt vid träning så det tar jag med mig till fortsatt träning.

Domare 1: 7.0  7.5  8.0  Musikval och tolkning jättefin! Svårighetsgrad ok. Tyvärr är Yume inte med i matchen fullt idag.
Domare 2: 7.6  7.9  8.3  Bra position 10 i starten :) Tappar fokus några gånger. Fina positioner. Bra jobbat!
Poäng: 23.15
Placering: 13/25

Detta tror jag är den högsta poängen jag fått utan att samtidigt fått uppflytt. 0,2 fattas det i utförande-kategorin. Men jag är mycket nöjd med vissa bitar, främst känslan på planen och att det jag har lagt ner tid på i träningen har gett resultat. Jag är lite kluven hur jag vill göra i fortsättningen med HtM:en. Om jag ska fortsätta traggla med den, eller om vi ska ge oss i kast med klass 3 i freestyle nästa år. Inget jag behöver bestämma nu visserligen men men. Jag har faktiskt inte alls varit sugen på freestylen med Yume på ett tag eftersom jag inte har några klara planer på program, men helgen efter denna så var vi iväg på kennelträff och jag visade vårat klass 2 program utan att ha tränat det på lääänge och det gick förvånansvärt bra så då blev jag lite taggad igen. Som sagt, finns ingen anledning att skriva något i sten nu för nästa års planer, vi får se hur det blir.

Inga kommentarer :