måndag 14 december 2015

Årets sista tävling och planer för nästa års första

En något sen uppdatering om årets sista tävling som vi var iväg på förra lördagen. Vi kom fram till Kungsör i perfekt tid för banvandringen. Banan innehöll ett par klurigheter, men ingenting som kändes som en omöjlighet. Eftersom jag tycker att Kumo har visat prov på att ha fått en ökad uthållighet under den senaste tiden så ville jag prova att värma upp honom lite mer än jag brukar. Men nej, det var ingen hit. Dessutom så blev han irriterad på en fluga när det nästan var dags för vår tur så då fick jag springa ut med honom en snabbis för att få honom att släppa den känslan. Han kändes ganska seg på de första 2/3 av banan. Ofokuserad och låg långt bakom, så jag fick vara väldigt positiv och peppig och jag undrar om jag var lite väl inställsam. Jag riktigt kände hur jag fick den där hukande kroppshållningen som jag får ibland på tävling och som jag tror gör mer skada än nytta. Jag tyckte ändå att jag lyckades parera någorlunda, och några -10 fick vi inte med oss, men när vi kom ut från banan så kände jag att vi hade dragit på oss allt för mycket småfel för att jag skulle känna mig säker på att klara kvalificerande poäng efter de minus vi helt säkert skulle dra på oss i honnören. Och ja, 3 gånger satte han sig upp från liggande i honnören. 

Eftersom vi fick starta i den tidigaste gruppen i klassen och det var många efter oss och jag behövde komma hem i hyfsad tid så valde jag att åka hem direkt efter starten, utan att ha fått protokollet. Och sen så dröjde det enda till sent på kvällen efter innan resultaten dök upp på SBK-tävling så det var lite jobbigt att inte få veta men jag ställde in mig på att det skulle vara under 70. Men vi klarade oss faktiskt med 72 poäng. Jättekul, men jag vet att vi kan bättre. Och nu på bara den här senaste veckans träning så verkar faktiskt polletten ha trillat ner angående stadgan i iallafall sittandet. På senaste kurstillfället när vi tränade honnör så fixade han det galant. Annars så fortsätter vi träna mästarmoment. Håller på att lära in "konen" och det går bra. Jag har valt att skicka honom runt motsols och ha honom mot mig i höjd med konen men han vill gärna ställa sig lite väl långt fram, men jag kan ju dirigera honom tillbaka med ett backande, men frågan är om en får göra så? Hmm. Yume har också fått lära sig och det var mycket snabbt avklarat. Båda kunde ju redan runda föremål så det var ju inte helt apart för någon av dem. Kumo ville gärna nosdutta på den i början eftersom jag en gång för 1000 år sedan klickade in dutt på kon av okänd anledning. Men det slutade han med hyfsat fort när det inte blev utdelning. Kan dock tänka mig att han mycket väl skulle kunna bjuda på ett sånt beteende på tävling för det vore så typiskt honom, min lilla knäpp-pluttis. 

Sen hade jag ju egentligen tänkt att det skulle dröja ett tag till nästa rallytävling, men nu har jag anmält oss allihopa till tävlingen på Husdjursmässan i början av januari. Yumes debut i fortsättningsklass blir det då, och jag hoppas vi är mogna den uppgiften. Klarar hon det där med alla störningar som kommer vara så är det bara att köra på. Kumo tror jag inte kommer bry sig så mycket, han kan snarare bli taggad av den typen av störningar, men det ska bli intressant att se hur de båda reagerar. Vi kommer tyvärr inte ha så jättemycket tid att träna på tills dess med jul och uppsatsskrivande och flytt, men lite frestelser och honnörer ska vi försöka få till i alla fall.

Inga kommentarer :