tisdag 16 december 2014

Daladansen i Oktober

Här kommer sent omsider kommer nu rapporten från de sista freestyletävlingarna för året. Nu är ju året snart slut och jag ser fram emot att få sammanfatta det, för det har varit ett händelserikt år, hundlivsmässigt!

Daladansen Fagersta 25-26/10

Lördagen:
Inför dessa tävlingar hade vi varit i fagerstahallen ett par gånger innan och tränat så vi kände oss alla väldigt hemma i lokalen. Arrangemanget var kanon (trots att det var premiär för den klubb som arrade!) och det var bra stämning. Det var dubbla starter i freestyle, men jag valde att bara anmäla mig till eftermiddagen.

Yume:

Domare 1: 8.5  9.1  8.8  Bra start & svårighetsnivå med olika nivåer. Mkt bra variation i hela programmet. Några små missar med DK (?!). Bitvis mycket väl tajmat med musiken. Bra nyttjande av rekvisita.
Domare 2:  8.5  8.9  8.5  Härligt program och bra musik :) Lite missar här och där men inget stort.
Poäng: 26.15
Placering: 1/21
UPPFLYTT!
Diplom klass 1 - Titel FDI

 Jag tycker vi gör helt ok ifrån oss i den här starten. Jag kände mig mycket nöjdare här när vi sprang av planen än om man jämför med hur det kändes i Kungsör. Men det märks att vissa övergångar är hon osäker på, och det beror på att det är jag som villar bort mig och stressar på ibland. Men fokus är på mig hela programmet och känslan var avslappnad och någorlunda kontrollerad. Att hon sen gick och vann klassen och fick sitt sista uppflytt kändes bara jätteskoj!

Kumo:

Domare 1: 7.5  7.7  8.8  -Mycket väl tajmat till musiken! -För dagen ett par missar -Väl nyttjande av planen -Bra svårighetsnivåer för klassen.
Domare 2: 7.3  7.5  7.2  Härlig musik :) Du får akta dig lite för att inte ta mer utrymme än din hund. Lite oflyt idag men många bra bitar också. 
Poäng: 23.00
Placering: 5/21

Jag tyckte att det kändes jättebra! Jag hade med honom hela tiden och han tyckte att det var riktigt roligt. Han har lite dille på snurrar just nu så han bytte bort lite slalom för det, men det är sånt man får köpa när man har en shiba. Riktigt surt på sista uppflyttet som vi missade med 0.1 poäng (i utförande) meeen, ja.. vissa domare gillar det här programmet, andra inte. 

Sedan var det också dags för debuten i 6+ med Team My Way or The Highway som består av matte, Kumo och Yume plus lillasyster Linnéa. Det var lite nervöst, men det var roligt och spännande. Jag hade som mål att ingen skulle balla ur och så spelade det inte sån stor roll hur det blev poängmässigt. Och jodå, alla höll sig i skinnet. Hundarna var lite trötta och Linnéa tappade bort sig och stängde helt av öronen när jag försökte prata med henne ;) Men det var kul att testa den här programidén som jag tror kan bli riktigt kalaskul när vi tränat och fått mer erfarenhet!

Domare 1: 7.0  7.3  6.9 Kul musik och program. Några missar här och där. Progr. skulle lyftas av att ni jobbar något närmare varandra.
Domare 2: 6.5  7.5  7.5 Lite kli & stopp men underhållande & många bra saker. Önskar att ni gör lite mer saker tillsammans/närmare varandra
Poäng: 21.35
Placering: 5/6

Söndagen

Även här tävlade vi bara på eftermiddagen. Eftersom jag halft om halft hade räknat med att Kumo skulle få sitt sista uppflytt så var han anmäld till heelworken istället. Yume debuterade i klass 2 och jag satt och hetsklippte låten längre på lördagkvällen och spånade loss hur vi skulle fördriva en halvminut till på planen. Lillasyster följde inte med denna dag så det blev inget vettigt filmat.
Kumo Htm I:

Domare 1: 7.2  7.6  7.5  Matte får en 10:a för utförande! En aning ofokus från Kumo, men när ni jobbar ihop är det fint. Hade önskat lite tajtare positioner för högre poäng i första kategorin. Ibland kändes som att bytena inte var planerade, utan att de blev när Kumo var ofokuserad.
Domare 2: 6.5  6.5  6.8  Kumo inte riktigt med idag. Matte jobbar jättefint :)
Poäng: 21.05
Placering: 5/12

Jamen domarna sammanfattar det ganska bra. Kumo var seg och jag bytte positioner lite hejvilt för att han skulle tagga till. Också i den här starten så snurrar han ibland istället för att göra det jag tycker att han ska göra <3


Yume Fs 2

Skall i många olika rörelser och Yume försöker skynda igenom programmet. Det blir lite bättre mot slutet då hon lyckas landa och det tror jag är för att jag är såpass fokuserad på just slutet så när vi kommer dit så blir jag lugnare också. Men med tanke på hur dåligt förberedda vi var på det utökade programmet så tyckte jag att vi i alla fall löste den biten fint. Men ALLDELES för mycket skall och jag blev förvånad när jag såg hur lite de dragit av för det. Vi överlevde i alla fall debuten i nya klassen och fick till och med ett uppflytt och en 4:e plats. Hurra!

Domare 1: 7.5  7.9  8.2  Fint program med bra variation och utmärkt tolkning. Hunden jobbar självständigt men idag blir det lite småstopp här och där vilket stör flytet. -0.2 för ljud. Program och musik är väl anpassat till hunden :)
Domare 2: 7.5  7.7  7.9  Trevligt ekipage! Några småmissar och stopp, men i det stora hela ett bra flyt i programmet. Se upp för skall! -0.1
Poäng: 23.35
Placering: 4/9
UPPFLYTT! 

Inga kommentarer :