måndag 1 december 2014

Snabba resultat

Kumo har fått köra lite lätt dragweight ett par 5-6 gånger de senaste två veckorna, och jag tycker att jag märker resultat av det redan. Inte så att det syns, nä.. det är svårare än så att få synliga muskler på honom sedan kastreringen, sen så har det inte varit så krävande pass heller. Vill inte gå ut för hårt, och tanken är ju mer att hålla det på en ganska lågintensiv styrketräningsnivå. Men jag tycker att han är mer alert och smidigare i sina rörelser. Yume har även hon fått pröva att dra. Jobbigt, men nyttigt för henne, så det var inte för sista gången. 

Jag har också börjat borsta tänderna på hundarna sedan vi var hos vetten sist. Hon fick titta lite snabbt på Kumos tänder och hon tyckte att de såg så bra ut de kunde på en 4-årig hund som man inte borstat tänderna på tidigare. Lite tandsten, men ingen tendens till att tandköttet skulle må dåligt. Så om jag började borsta nu så skulle han troligtvis inte få några problem. Jag har haft dåligt samvete över att jag aldrig riktigt tog tag i det där när han var yngre. Jag har borstat lite sporadiskt, men det är ju så satans tråkigt. Men sen jag fick veta att Kumos halvsyster blivit tvungen att dra ut 8 tänder pga kasst tandkött så har jag nojjat över det där. Men så nu har jag börjat, och det var ju inte alls jobbigt! Hundarna är jätteduktiga! Efter sista kvällskissen så sätter jag mig på en pall i köket med tandborste och tandkräm och hundarna sätter sig glatt framför och så får Kumo börja medan Yume snällt väntar på sin tur. De är förvånansvärt medgörliga och det hela går väldigt snabbt och smidigt. Bara efter ett par dagar märkte jag skillnad på deras andedräkt, så det känns peppande för att fortsätta med det.  

Inga kommentarer :