fredag 8 maj 2015

A family affair

Idag har vi varit iväg en liten stund och tränat freestyle tillsammans med lillasyster. Vi har inte tränat så seriöst tillsammans jag och syster sedan i höstas när vi tränade 6+ inför Fagerstatävlingen, men hundarna är vana att lyssna på henne eftersom vi träffar henne ofta och hon är hundvakt titt som tätt. Hon en definitiv favoritperson hos hundarna, och jag tror hon tycker det är ganska skoj att komma iväg och träna lite med dem ibland. Jag hade gärna velat tävla lite 6+ i år, men det är dåligt med den klassen på de väl få tävlingarna som är planerade under resten av året. Speciellt när Kumo inte kan tävla oinhägnat och Yume antagligen inte kommer vara tillgänglig för tävling i höst. Beroende på vart lillasyster hamnar i höst (hon tar studenten om 1 månad) så kanske vi kan få till någon start med bara Kumo, eller så får jag ragga ihop något litet gäng av mina träningskompisar. Att starta i klass 2 är egentligen gott nog åt honom detta år! Vi har förhoppningsvis mååånga många tävlingsår framför oss så vi hinner gott och väl tävla 6+ också. 
Idag så fick han i alla fall träna på att hoppa upp på ryggen på både mig och lillasyster, något jag inte förmår honom göra själv från hopkrupen position. Yume har inga problem med det, hon lyssnar och gör oavsett om jag ligger, sitter eller står. Men det lossnade hos Kumo när han märkte att människan så snällt behöll sin position och var riktigt bekväm att sitta på. Han är ju van att få hoppa upp på massa kantiga och otillgängliga stenar så detta var ju egentligen småpotatis. Till slut så hoppade han upp på mig när jag bad honom när jag stod på alla fyra. Det är så kul att se hur hans självförtroende växer av sådana saker.

Inga kommentarer :