tisdag 19 maj 2015

Uppladdning för debuten i Htm (och freestyleklass 2)

Det börjar närma sig tävling och det fullkomligt kliar i fingrarna att träna mina hundar för att få till de där snabba bytena i Kumos program och få till ett bra utförande och trygghet i Yumes. Men jag ska försöka hålla mig, då mer träning i det här läget helt skulle motverka syftet. Kumo känner jag mig inte så orolig över, det är dagsformen och mitt laddande som kommer avgöra hur det går där. Han kan allting och han visade på träningstävlingen att han fixade att jobba hela programmets längd och att det gick bra med rekvisitan. Kumo har tävlat i Kungsörs hall ett par gånger nu och startar först av mina hundar, så förutsättningarna för honom att prestera finns absolut där, men som sagt, han får gärna vara lite extra freestylesugen så ingen träning för honom den här veckan. 

Det är den där htm:en som gör mig nervös. Ibland när vi tränar positioner så får jag bara känslan att både jag och Yume helt missuppfattat vad som krävs, och vad som egentligen är bra. Och ibland tycker jag att de sitter som en smäck. Det som är avgörande är attityden, hos oss båda! Yume ska vara taggad, och jag ska inte vara krävande, något som jag märkt fungerar som en nedåtgående spiral dvs att ju mer otaggad hund jag har, ju mer kräver jag och ju mer otaggad blir hon osv. Jag har tyvärr tjatat lite för mycket, men jag hoppas och tror att om hon får vila den här veckan så finns nog peppen där till helgen. Vad som också står klart är att hon inte alls är så säker i fotpositionen som jag trodde för ett par månader sen. Det funkar bra framåt och att svänga, men bakåt och sidoförflyttningar är hon inte med på, så då kan hon ju inte ha greppat själva konceptet position riktigt.. och det gör mig också nervös. Vi är kanske inte helt tävlingsmogna i htm:en egentligen, även om vi inte har just de svårigheterna i vårat program. Vad som nog är ännu värre är att Yumes klass inte går förrän mååånga många timmar efter Kumos. Hur ska det bli? Kommer det bli som i Stockholm sist när hon bara stängde av och gjorde lite som hon vill? Jag vettetusan om hon kommer orka med att prestera om hon blir så där överladdad och trött som jag misstänker att hon kan bli, men det känns tråkigt att gå in med den inställningen bara för att vi råkar ha fått en sen klass och start. Det är ett praktisk problem, och praktiska problem som dessa kan man utforma en strategi inför! Jag märker också hur jag går och tänker och funderar på hur mycket poängmässigt vårat program är värt, och tittar på filmer och jämför. Inte bra! Det gör mig prestationsinriktad och igen; krävande och det drabbar i allra högsta grad våra chanser att få till en bra tävlingsstart, och då menar jag både bra rent prestationsmässigt, men än viktigare: känslomässigt bra! 
Under ett genrepsträning förra veckan när lilla mupphunden backar ut från position 10 för att backa om ett varv och landa i 1:an. Bäst att hålla reda på hela karossen!
 Det finns anledningar till att jag valde att påbörja htm-träningen i stället för att fortsätta upp i freestyle3:an i år, och det är mycket bra anledningar. Dels att jag ville ha tiden för lite nyinlärning på lite mer "avancerade" trick, och det har inte alls blivit som jag tänkt vilket gör att jag ifrågasätter beslutet ännu mer. Men så ville jag också ge oss möjlighet att kunna träna upp oss i det som krävs i klassen för att kunna gå in i 3:an med så bra förutsättningar som möjligt, och det är där htm:en kommer in. Jag tänkte att detta var ett utmärkt sätt att träna fokus och uthållighet, och vet ni, faktiskt så har det gett resultat för jag tycker att jag har fått en mer fokuserad och uthållig hund i träningen. Så det är alltså DET jag ska fokusera på när jag tänker på tävling. Och att tävla kontinuerligt ger oss också ovärderliga erfarenheter till vår träning då jag upplever att jag inte alls känner Yume lika bra i en tävlingssituation som jag har lärt känna Kumo, som jag gjort avsevärt många fler starter med. Så jo, jag ska tävla htm med Yume på lördag! Jag ska göra det trots att det troligtvis kommer bli en del missar och poängen kanske inte blir den bästa, för det är inte ett perfekt utförande som är målet.

Inga kommentarer :