lördag 2 maj 2015

Rallytävling Sala 1/5

Igår var det dags för årets första rallytävling. Det var 11 månader sen sist och vi har tränat en del de senaste månaderna. Kumo har haft lite problem med att skilja på rally och freestyle så det kan slinka med lite sitt fint, haltade och om. Eftersom Yume gjorde illa tassen i förrgår så fick hon stå över igår. Tråkigt för jag hade verkligen sett fram emot att debutera med henne på hemmaplan, men men det blir fler gånger. Kumo den lilla stjärnan gjorde en riktigt fin runda, förutom att han satte sig ner i en vänstersnurr och "haltade" i "1,2,3 steg bakåt" så kunde han inte skött sig bättre, sån skillnad mot sist vi tävlade! Jag däremot blev bara mer och mer nervös ju längre in i banan vi kom, speciellt när jag hörde domaren säga till skrivaren "Se vilken skillnad det blir för hunden när man är glad och avslappnad?" När vi kom ut från planen så var han riktigt taggad på belöningen och ville kampa med sin nya fårpälskampis. Resultatet fick vi någon timme senare på prisutdelningen och förutom de 11 poängen jag visste att vi missat så stod jag för -5 poäng i förarfel också så vi landade på 84 poäng, vårt andra kvalificerande resultat och en 8:e plats av 33 stycken starter.

Vi var på klubben hela dagen då jag var inropare i fortsättningsklassen också och vi var anmälda till KM:et senare på dagen. Jag hade inga som helst förväntningar då orken brukar tryta för en till start, plus att det började spöregna när vi skulle dra igång. Som tur var det uppehåll när vi körde, men Kumo var lite småseg. Dock hade vår poäng blivit så mycket bättre om jag hade varit fräschare och inte virrat bort mig på 2 skyltar. Så Kumo stod för enbart -4 medan jag stod för -32 poäng (!) av felen så vi slutade på 64 poäng, men jag är främst nöjd med att han orkade hålla ihop och tycka att det var roligt. Nu är jag superpepp på att tävla mera och få till ytterligare ett kvalificerande resultat. Nästa tävling blir om ca en månad och då hoppas jag att den lilla svarta mår så pass bra i tassen att hon också får pröva på.

Inga kommentarer :