söndag 3 maj 2015

Träningstävling UHAC 3/5

Vilken helg! Idag var det inplanerat med en liten träningstävling i Harbo som genrep inför vårens tävlingar och att testköra de nya programmen. Under det senaste dygnet har jag typ hållit på att kreverat av tentaångest (har tenta imorgon) och mitt uppe i det skulle jag klippa låtar, fixa rekvisitan och i sista minuten planera om hela Yumes program. Så inte så mycket sömn inatt, men var faktiskt pigg och laddad när vi blev upplockade av Karin och hennes hundar som jag fick samåka med vid halv 10, alltså absolut inte äckligt tidigt. Det var en trevlig liten hall i Harbo som tävlingen hölls på och vi var inte så värst många starter så hela tävlingen flöt på mycket fint och vi kom därifrån vid halv 2 så det var verkligen en lyxig tävlingsdag. 

Så till hundarnas (och mina egna) prestationer. Jag hade klantat mig och glömt mobilen hemma så jag hade inget att lyssna till på banvandringen och eftersom jag inte riktigt kan främst Yumes program utantill så fick jag nynna och följa min lilla banskiss så gott det gick. Yume hade det tidigare startnumret och hon har ju som jag skrev igår en trasig klo på ena tassen samt att hon kompensationsslickat på den andra utan strumpa så att det håller på att bli ett sår där också. Därför var planen att hon skulle ha sockor på sig. Men usch så trist hon tyckte att det var så det slutade med att jag tog av dem ändå den korta stund vi var inne på planen, hon slickar ju inte på tassarna ändå när vi tränar och jag hade tasstvätt-grejor med mig. Så då blev det liiite mer fart på den lilla. Det var sagt att man kunde få en omstart på programmet om man inte tyckte att det blev ultimat och precis när musiken satt igång så tappade Yume position och istället för att lockpocka och stressa då så körde jag en omstart. Då var hon mer med i starten som är långsamt backande i position 10. Men sen villade jag bort mig helt. Jag tror jag fick med allt som jag tänkt få med, men inte i den ordningen och riktningen jag tänkt. Men låtvalet och tempot kändes rätt och det var mest det jag ville kolla av så jag tyckte vi hade skött oss godkänt med tanke på omständigheterna. Så jag belönade ordentligt med fårkampisen och tvättade tassarna innan hon fick sätta sig i bilen igen. Hade tid att titta lite på de andra starterna och alla gjorde superbra ifrån sig, det var verkligen en väldigt skön avslappnad stämning som jag tror gjorde att de förare som brukar kunna vara rätt nervösa av sig, släppte mycket av det och bara hade skoj med hundarna. Jättekul att se!

Så tog jag ut Kumo och körde lite tricks med (den asafula) rekvisita-raketen jag stresspysslat ihop på morgonen och som han aldrig tidigare sett. Det var inga problem. Jag kände mig ändå ganska säker för starten på programmet har varit klart sen ett tag tillbaka och har hunnit tränats på en del, och sen är det med massa moment i programmet som Kumo just nu tycker är väldigt roliga. Vi fick vänta lite innan vi fick komma in på planen och Kumo var riktigt otålig, men så fick vi komma in och köra igång. Starten kändes riktigt bra och sen hann jag liksom inte med att tänka så mycket, det bara flöt på. Några småstopp mot slutet, men med tanke på att detta program är 1 minut längre än vårat förra så höll han ihop förvånansvärt bra. Riktigt taggad på belöningen var han sen också och han fick kampa inne på plan med fårkampisen. Efteråt så kändes han riktigt fräsch och ville gå runt och visa upp sig för övriga tävlingsdeltagare. Han blir liksom lite mallig när han tycker att han har gjort bra ifrån sig <3 


Sen blev det prisutdelning och ja... Vi gick och vann våra klasser. Yume med poängen 24,2 och kommentarerna:  
"Jättefint program! Mycket bra positioner och övergångar mellan dem. Härlig kontakt" 

Kumo fick poängen 25,9 och så här skrev domaren: 
Grymt fint! Superbra variation på rörelser och jättebra tajming till musiken. Härligt samarbete och självständiga rörelser".

Så himla kul att få de kommentarerna om programmen så de verkar ha potential! Nu tror jag att det blir svårt att komma upp i riktigt den höga poängen för alla domare, men då fortsätter vi på samma spår i träningen. Fina priser och en förväntansfull känsla för kommande tävlingar tar vi med oss från denna dag. Det fanns även en filmare på plats så jag hoppas att de skickar ut film snart så att man kan få se vad man egentligen gjorde på planen :) men det kan säkert dröja några dagar.

Inga kommentarer :