torsdag 18 juni 2015

Avestatävlingar, part 1

På nationaldagen för ca 2 veckor sedan tävlade vi rallylydnad. Denna tävling skulle bli Yumes debut och jag funderade på hurvida hon egentligen var redo för det eller inte. Jag måste ju försöka se det långsiktiga i tävlandet och vårat mående innan jag bara anmäler och startar i massa allehanda sporter bara för sakens skull. Men efter freestyletävlingen i Skarpnäck där jag ville bara få till en lugn och fin start och istället hade en hund som bara lämnade planen, kände jag att jag så fort som möjligt ville skapa en tävlingssituation där vi inte kunde misslyckas. Så jag bestämde mig för en helt ny taktik; bara belöna lugn. Och att hela jag skulle vara en klump av ickestressande energi. Jag har glömt bort att belöna passivitet, på jättelänge! Så hela veckan före så var vi ute i skogen och skrotade runt en del, och satt i trädgården och bara hade det jättetråkigt. Väl i Avesta i alla fall så hittade jag en lugn sinnesstämning nästan på en gång. Jag var nervös, men vi hade varit där och rekat någon vecka tidigare så att vi visste hur saker och ting såg ut och kändes. Yume kändes som om hon i princip gick på tårna och bara vibrerade av mental överenergi, men jag höll lugnet. Och vi tog oss igenom banan. Det var antagligen inte snyggt. Många snea sättanden, en del oprecisa utföranden, otydliga tempoväxlingar, nosduttande på en banskylt och en riktigt ful slalomsväng där Yume tog ut hela kopplets längd, och säkert ännu mer, men jag var lugn och stressade inte upp mig. Känslan när vi kom av planen var att det dels var skönt att det var över men jag var så nöjd! Det gick att gå en bana på tävling utan att det blev kaos, dålig stämning och rodeo. Vi lyckades med min plan helt enkelt. Jag hade däremot inga som helst föreställningar om någon poäng att skryta med. Jag och mina klubbkompisar som också var där kom fram till att det nog var på gränsen till kvalpoäng. 

Också blev det Kumos tur och man kan inte säga så mycket mer än att han presterade. Kändes som om vi fick till ett riktigt fint flyt emellanåt. I slutet av banan får han oftast lite svårare att orka och min nervositet kommer ikapp mig, men förutom en inte helt snygg "sitt framför, höger ingång, framåt" så tyckte jag att vi skötte oss riktigt bra. Jag klarade mig från att göra några större klantigheter som att blanda ihop vänster, höger eller räkna fel denna gången vilket alltid gör gott för självförtroendet.

Så blev det prisutdelning och det visade sig att det gick riktigt riktigt bra för mina rallyshibor. 93 poäng och en 6:e plats för Kumo och på en delad 4:e placering och 94 poäng till Yume. Yumes poäng är i ärlighetens namn alldeles för generös, det finns inte en chans att domaren kan ha sett allt som vi gjorde på planen, men jag har inget filmat så det är väl bara att tacka och ta emot det. I min bok var det Kumo som gjorde bästa rundan för dagen. Så nu har han alltså tagit tre kvalificerande poäng i nybörjarklassen och får sin ANDRA TITEL: RLD N. Vi är dock inte redo att ta av kopplet upp till fortsättningsklassen än så vi är anmälda i nybörjarklass en tävling till och kanske att det blir någon till start innan inomhussäsongen tar vid så vi kan flytta upp (vågar inte tävla honom lös oinhägnat just nu).

Inga kommentarer :