fredag 19 juni 2015

Avestatävlingar, part 2

En vecka efter rallytävlingen, förra helgen, var det dags för ett till Avestabesök. Utställning denna gång. Också här funderade jag en del på om vi verkligen skulle åka med tanke på hur det gick sist, och dessutom så tappade hunden typ all päls efter ett bad och kanske inte var i finaste utställningsskick. Med 22 shibor anmälda och med en nakenfis så var ju i alla fall förutsättningarna för det där sista certet inte de bästa. Men det var rätt skönt att tänka så och bara fokusera på den aspekten att både jag och Yume skulle trivas i ringen. Och det skötte vi riktigt bra. Redan när jag såg hur domaren dömde hanarna så visste jag att det inte skulle bli mer än ett VG och då kunde jag fokusera ännu mer på att det fick vara en träningsdag idag. Och mycket riktigt, det blev ett VG. Intressant (och konstigt) hur olika domare dömer. De andra utställningarna jag varit på i år så har det dömts mycket på rörelserna, medan den här domaren ville ha massa. Sen är domare olika hårda med hur de delar ut kvalitetspriser och CK:n och hur tex päls och kondition påverkar där, men att uppfattningen kan variera så om hur vida viktigt det är med en funktionell och sund hund, tycker jag knappast är särskilt positiv faktiskt. Yume tyckte han i vilket fall var för smal...vilket hon inte är. Visst har hon ingenting extra runt midjan, men det tycker inte jag att hon behöver ha heller. Jag tvivlar också på att han skulle tyckt likadant om hon inte hade saknat ALL underull kring magen, hehe. Det var en trevlig dag i alla fall och det kändes skönt att kunna få träna lite. Nu får jag hoppas att lite päls kommer tillbaka tills vi ska ställa ut igen. 

Domare: Göran Bodegård
Antal anmälda shibor: 22st
Feminin. Ger ngt väl spätt intryck. Önskar mer substans & stomme. Visad i ngt mager kondition. Lite för finskuren i huvudet. Bra konstruktion fram och bak. Har bra rastyp i rörelse.
VG 4ÖKKL 
 
Jag hittade i alla fall ett gulligt halsband i superfin färg (det på bilden) på tillbehörsmässan och fick en massa gratisprover på hundmat, så det blev om inte annat, lite plåster på såren för utställningsresultatet.
Lilla nakenfis-smalis

Inga kommentarer :